Технология за позициониране от висок клас идва в евтините UAVsEdd Gen
Сателитната навигация е основата на повечето съвременни системи за позициониране. За съжаление не винаги може да се разчита на нея. Две компании сега обединяват сили, за да създадат навигационна система без GPS за дронове чрез сливане на невроморфна сензорна технология с инерционна навигационна система (INS).
GPS разчита на приемници, които комуникират безжично с мрежа от сателити, за да триангулират местоположението на потребителя с невероятна прецизност. Но тези сигнали са уязвими на смущения от големи сгради, гъста зеленина или екстремни метеорологични условия. Дори могат да бъдат умишлено заглушени с помощта на фалшиви радиосигнали.
Това подтикна проектирането на алтернативни подходи за навигация. Те могат да се използват, когато GPS се провали, но имат и ограничения. INS използва сензори като акселерометри и жироскопи, за да проследи местоположението на превозно средство от известна начална точка. С течение на времето обаче се натрупват малки грешки в измерването. В крайна сметка те могат да причинят постепенно отклонение в точността на позициониране. Системите за визуална навигация използват камери, за да сканират терена под самолета и да определят къде се намира той. Това изисква значителни изчислителни ресурси, което ги прави недостъпни за по-малки и евтини превозни средства.
Сега две компании за навигационни технологии обединяват усилията си, за да получат най-доброто от наличните методи. NILEQ, дружество базирано в Обединеното кралство създава визуална навигационна система с ниска мощност. Тя разчита на невроморфни камери. Идеята ще бъде интегрирана в INS базирана на оптични влакна. Последната е разработен от Advanced Navigation в Австралия. Така се създава система за позициониране, която позволява на евтините дронове да навигират надеждно без GPS.
Без GPS за камери
Системата за визуална навигация може да осигури компромисно решение, като предоставя на INS актуализации на позицията с висока точност на редовни интервали. Те могат да се използват повторно за калибриране на местоположението. Но камерите с висока разделителна способност, използвани в тези системи, генерират огромни количества данни. Това трябва да се сравни с масивна база данни от сателитни изображения, използвайки скъпи от изчислителна гледна точка алгоритми. Монтирането на тези видове изчислителни ресурси на малко превозно средство с ограничена мощност като дрон обикновено не е осъществимо.
Новата система значително намалява ресурсите, необходими за визуална навигация, като използва невроморфна камера. Вдъхновени от начина, по който работи човешката ретина, тези устройства не улавят серия от изображения, а вместо това проследяват промените в яркостта в отделните пиксели на сензора. Това генерира много по-малко данни и работи с много по-високи скорости от конвенционалната камера.
Патентованите алгоритми обработват изхода на камерата в реално време. Така създават пръстов отпечатък на терена за конкретното парче земя, през което превозното средство преминава. Следва сравняване с база данни за терена, генерирани от сателитни изображения, които се съхраняват в превозното средство.
Недостатъците
От друга страна, невроморфните камери в момента не могат да работят с помощта на инфрачервена връзка. Такава би позволила нощните операции. Но инфрачервените невроморфни камери са в процес на разработка и се очаква да бъдат налични през следващите няколко години.
Невроморфните камери са по-скъпи от конвенционалните. Това се компенсира от факта, че те могат да се комбинират с много по-евтини INS. Някои навигационни системи от наистина висок клас може да достигнат стотици хиляди долари. Този подход на използване на невроморфната камера заедно с евтини инерционни сензори, има голяма полза спрямо разходите и размера.
Компаниите планират да започнат изпитания на комбинираната навигационна система по-късно тази година. Продуктът да достигне до клиентите към средата на 2025 г.