Автономните превозни средства са страхотни в шофирането направо, но хората все още се справят по-добре със завоите
Автономните превозни средства (AV) са обект на федерално разследване в САЩ за различни произшествия. Някои от тях са причинили сериозни наранявания или смърт. Автори на ново изследване анализираха над 37 000 произшествия. Те включват автономни и управлявани от хора превозни средства, за да преценят риска при различни сценарии на произшествия. AV-тата като цяло са по-малко податливи на злополуки от тези, управлявани от хора, но значително по-лоши от хората в някои ситуации.
За целта са анализирани данни от 2100 произшествия, включващи усъвършенствани системи за шофиране (SAE ниво 4) и усъвършенствани системи за подпомагане на водача (SAE ниво 2). Допълнително са разгледани 35 113 произшествия с превозни средства, управлявани от хора.
Условия на шофиране
Въпреки че обхватът на данните е значителен, автономните и управляваните от хора превозни средства са склонни да се натъкват на различни пътища при различни условия, което може да изкриви данните. Документът категоризира рисковете според променливите около произшествието, като например дали превозното средство се е движило направо или завива, както и условията на пътя и времето.
Шофирането без човек на волана се представя особено добре по няколко показателя. Те са имали приблизително 36 процента по-малка вероятност да участват в инциденти с умерени наранявания и 90 процента по-малко вероятно да бъдат въвлечени в фатален инцидент. В сравнение с превозните средства управлявани от хора, рискът от сблъсък отзад е приблизително наполовина по-малък. Рискът от страничен сблъсък е намален приблизително с една пета. AV-тата от ниво 4 са близо до една петдесета от вероятността да излязат от пътя.
Много констатации като цяло са положителни. Авторите подчертават два значими отрицателни резултата за AVs от ниво 4. Има над пет пъти по-голяма вероятност да бъдат замесени в инцидент призори и здрач. Те също бяха сравнително лоши в навигацията по завоите, като шансовете за злополука в тези участъци са почти удвоени в сравнение с тези за превозни средства, управлявани от хора.
Повече данни
Констатациите на проучването за по-високи нива на злополуки по време на завои и при необичайни условия на осветление подчертават две основни категории предизвикателства, пред които са изправени самоуправляващите се превозни средства: интелигентност и данни.
Драматично по-високият риск от злополуки при AV на разсъмване и здрач сочи към проблеми с данните, уловени от сензорите на автомобила. Повечето AV използват комбинация от радарни и визуални сензорни системи, като последната е склонна към грешки при трудно осветление.
Това обаче не са лоши новини. AV от ниво 4 са драстично по-добри при дъжд и мъгла. Това предполага, че наличието на радарни и лидарни системи дава предимство на AV при метеорологични условия, които намаляват видимостта. AV, за разлика от хората, не се уморяват и не се разсейват, когато шофират във време, което изисква повече бдителност.
Въпреки че изследването установи, че AV имат по-нисък риск от злополука като цяло, това не означава, че са преминали карирания флаг. Лошото представяне в конкретни сценарии е смислено и с право би трябвало да кара пътниците да се чувстват неудобно.
Без победител
Относителната липса на данни за системите от ниво 4 е друга бариера. AV от ниво 4 представляват малка част от всички превозни средства на пътя и работят само в определени зони. AV са пълни със сензори и се управляват от AI система. Последната може да взема решения по различни причини, които остават непрозрачни в данните за произшествията.
Въпреки че анализът отчита ниския общ брой произшествия, авторите признават, че са необходими повече данни. С тях ще се определи точната причина за произшествията. Те се надяват, че техните открития ще насърчат и други държавни органи да помогнат.