Автоматичните излитания на пътнически самолети ще преначертаят картата на небето
В края на 1965 г., на лондонското летище Хийтроу, търговски полет от Париж стана първият, който кацна автоматично.
Самолетът (A Trident 1C, експлоатиран от BEA, която по-късно ще стане British Airways) е бил оборудван с новоразработено разширение на автопилотната система, която може да насочи самолета без ръчно управление. Тя е известна като „autoland“.
Днес системите за автоматично кацане са инсталирани на повечето търговски самолети и подобряват безопасността при лошо време или ниска видимост. Близо 60 години по-късно, третият по големина производител на самолети в света, бразилската Embraer, въвежда подобна технология, но за излитане.
E2
Наречена е E2 подобрена система за излитане. Флотилията самолети, за които е предназначена технологията не само ще подобри безопасността чрез намаляване на натоварването на пилота, но също така ще повиши обхвата и излетното тегло. Това ще позволи на самолетите, които я използват, да пътуват по-далеч, според Embraer.
Оказва се, че системата ще е по-добра от пилотите. Това е така, защото работи по един и същи начин през цялото време. Ако направите 1000 излитания, ще получите 1000 абсолютно еднакви процеса.
Тестове и одобрение
Embraer вече е започнала летателни тестове с цел да получи одобрение от авиационните власти през 2025 г., преди да въведе иновацията в избрани летища. Точно като Airbus, Embraer се възползва от неотдавнашните проблеми на Boeing и печели пазарен дял. Сега е водещ производител на търговски самолети с до 150 места.
Компанията е доставила почти 1700 самолета от своята популярна фамилия E-Jet, въведена през 2004 г. По-рано тази година American Airlines обяви поръчка за 90 самолета E175. Познат е като регионален самолет с капацитет от около 80 пътници. Това се прави с намерение конвертиране на целия местен флот към самолети Embraer до 2030 г.
Нови машини
През 2018 г. Embraer обнови някои от моделите в семейството с нови двигатели, крила и авионика, наричайки ги E2. Сега се използват два варианта, E-190-E2 и малко по-големият E-195-E2, с капацитет до около 140 пътници. Това ги поставя в пряка конкуренция с Airbus A220.
Малко над 120 самолета E2 са доставени досега, като в момента най-големите оператори са канадската Porter Airlines, бразилската Azul и холандската KLM Cityhopper. Embraer има поръчки за още около 200.
Именно на тези самолети компанията ще въведе новата си автоматизирана система за излитане. По време на процеса има само едно ключово отклонение от настоящите процедури. Пилотът не се движи. Самолетът прави всичко сам. Тук се има предвид действието за издърпване назад на контролите, за да накарате носа на самолета да се повдигне.
Всичко останало остава идентично и когато самолетът премине 60 метра височина. Системата се връща към нормалния автопилот и автоматична дроселова клапа.
Преди да достигне тази височина обаче, системата би позволила на самолета да излети по-рано и да използва по-малко от пистата. В резултат на това разстоянието за излитане, което се изчислява от освобождаването на спирачките, докато самолетът достигне 10 метра надморска височина е намалено, в сравнение с ръчно излитане.