Картографската услуга Apple Maps се оказа голям хит при iPhone и iPad потребителите в САЩ, въпреки PR катастрофата, която беше създадена при излизането й през септември 2012 година.
Отказът на Google да даде на Apple достъп до гласова turn-by-turn навигация за iPhone доведе до премахването й от екосистемата на Apple и загубата на 23 милиона американски потребители.
Това е голяма загуба за Google, имайки предвид, че Google Maps се радваше на 81 милиона мобилни потребители през септември миналата година, според анализаторската фирма ComScore.
Apple Maps беше представена заедно с операционната система iOS 6 през септември 2012 година с множество грешки, които предизвикаха огромен медиен шум и доведоха до публично извинение от изпълнителния директор Тим Кук.
Какво се случва година по-късно? През септември 2013 общо 35 милиона американски iPhone потребители са използвали Apple Maps. В сравнение услугата Google Maps е използвана от 58.7 милиона iPhone и Android потребители общо. Около 6 милиона от тези потребители са използвали Google Maps на iPhone, като тази цифра включва и 2 милиона потребители, които не са могли да ъпгрейднат до iOS 6, според данни на Guardian и MixPanel.
Тези резултати сочат, че пускането на отделно Google Maps приложение през декември не се е оказало много печелившо.
„Google е загубила много, много важна част от северноамериканския пазар“, коментира Бен Ууд, мобилен анализатор от CCS Insight. „Apple обаче няма никакво намерение да се откаже от своята картографска услуга въпреки проблемите. Това е война“.
Все още няма данни за европейските потребители, но се очаква те да наподобяват резултатите от САЩ.
Данните от картографските услуги на Google и Apple са изключително важни за двете компании, които събират информация за трафика и местоположението на потребителите, което се изпраща анонимно до трети страни. Google използва тези данни и за предлагането на релевантно рекламно съдържание в своите търсачки и карти. От август Google започна агресивно да налага реклами в своята Maps.
Растящата популярност на Apple е важна за подобрението на собствените данни за трафика. Компанията не се фокусира върху релевантни реклами, а върху трафика и подобрението на цялостностното клиентско изживяване.
Според данните на ComScore, през септември 2012 81.1 милиона потребители са използвали Google Maps от общо 103.6 милиона потребители на iPhone и Android.
След излизането на iOS 6 нещата се променят. Пазарният дял на Google Maps продължава да пада, въпреки че броят на смартфоните с Android и iPhone се увеличава. Важно е да се отбележи, че фирмата не следи потребителските данни от Windows Phone и BlackBerry, които притежават 10% от пазара в САЩ. През декември 2012 броят на iPhone и Android потребителите се увеличава с 9.3 милиона, но броят на клиентите, използвали Google Maps на двете платформи намалява до 74.4 милиона.
Резултатите от тази година показват същата тенденция. Общият брой на iPhone и Android потребителите в САЩ се е увеличил до 136.7 милиона, а броят на тези, използвали Google Maps е намалял до 58.8 милиона. Apple Maps се използва от 35 милиона потребители от общо 60.1 милиона.
Фирмата набляга и върху времето, прекарано в използването на картографските услуги. iPhone потребителите ги използват средно по 75.5 минути на ден, а тези с Android – по 56.2 минути. 9.7 милиона от Apple потребителите са използвали Apple Maps поне веднъж дневно, а 7.2 милиона от Android потребителите са използвали Google Maps всеки ден.