itunesradio_hero

Apple представи официално първата си музикална стрийминг услуга iTunes Radio при премиерата на обновената мобилна операционна система iOS 7. Новата услуга представлява опита на компанията да върне феновете на Pandora отново към музикалния магазин iTunes. Успява ли или закъсня за пренаселеното парти на стрийминг услугите?

Защо беше пусната iTunes Radio?

iOS започна да прилича на остаряла, немодерна или неадекватна на днешната реалност операционна система. Apple реши радикално да промени дизайна й, както и да добави някои функции, които да привлекат нови потребители.

Няма какво да се лъжем – iTunes Radio е директен отговор на доминиращата американския пазар услуга Pandora. Apple не пожела да се конкурира със стрийминг услугите Spotify, Rdio и Deezer, които предлагат слушане on-demand (по поискване), защото основният фокус на компанията все още е продажбата на музика, а не даването й под наем.

Прилики и разлики със Spotify

Наскоро услугата Spotify кацна в България. iTunes Radio засега се предлага само на територията на САЩ.

Разликата между двете услуги е, че Spotify позволява да слушате каквото и когато поискате, а iTunes Radio е персонализирано радио, което ви дава възможност да си създавате собствени радио станции, базирани на изпълнител или песен.

Например, можете да създадете Adele Radio, което ще ви пуска предимно британската топ звезда и подобни на нея и гласа й изпълнители.

Както казах, основен конкурент на новата епълска услуга е Pandora, а не Spotify, въпреки че и двете са стрийминг услуги.

Лични впечатления

Аз съм музикален маниак. Тествам всичко, което се появи в технологичната сфера и следователно съм тествал почти всички музикални стрийминг услуги. Списъкът включва: Pandora, Spotify, Rdio, Deezer, Slacker Radio, iHeart Radio и iTunes Radio, разбира се.

Няма да лъжа, че най-много използвам Spotify, защото държа сам да избирам какво слушам. Услугата е наистина страхотна, особено ако сте с премиум абонамент.

iTunes Radio веднага привлече вниманието ми при излизането си. Услугата е интегрирана брилянтно в операционната система – няма нужда да сваляте допълнително приложение. Тя е вградена директно в приложението за музика, което определено ще помогне на Apple да накара повече потребители да я използват.

Най-много ми хареса минималистичният дизайн, приятните текстури и изчистения интерфейс, който е перфектно синхронизиран с общия дизайн на операционната система iOS 7. Личи си, че Apple са се постарали.

Впечатленията ми от предлаганите парчета също са позитивни. iTunes Radio успява да разбере какъв стил музика харесвате и ви пуска подобни артисти. Разбира се, Apple няма опита на Pandora и понякога пуска странни парчета на страннни места, но ще й го простим, защото услугата е нова и все още няма събрана достатъчно информация за своите потребители и техните музикални предпочитания.

iTunes Radio черпи музика от огромния каталог на iTunes, който спокойно можем да кажем, че е най-големият такъв за дигитално съдържание в света. Тук Apple бие всички конкуренти.

А фактът, че гигант като Apple държи услугата има и други предимства. Например, вие ще можете да слушате албуми ексклузивно, още преди появата им другаде. Аз слушах албума на Бритни Спиърс, Лейди Гага, Майли Сайръс (просто изброявам) и Бионсе още преди те да са били официално представени. Албумът на Бионсе се предлагаше ексклузивно в iTunes за цели 20 дни. Spotify все още не го предлага за слушане.

Достъпност на услугата

itunesradio_devices

Типично в стилa на Apple – iTunes Radio се предлага само за устройства с операционна система iOS. Можете да го слушате и ако имате инсталиран iTunes на своето Windows или Mac устройство. Предлага се и на Apple TV.

Услугата е напълно безплатна за всички потребители, като тя се издържа от реклами, които не са чести и не дразнят колкото тези в Pandora. Рекламите са под формата на аудио или видео, като повечето рекламират дадени албуми и изпълнители, а от време на време се чува и някоя друга реклама на Пепси или Нисан. Потребителите, които имат абонамент за iTunes Match нямат реклами.

Възможности за персонализация

При слушане услугата ви позволява да “харесате” или да помолите песента да не бъде пускана никога повече. Имате право само на 6 смени на дразнещи песни (на час), но това е стандарт за всички музикални стрийминг услуги (само за потребителите с безплатни акаунти).

Всяка една персонализирана станция може да бъде променяна както пожелаете, като в нея добавяте други любими артисти. При отваряне на създадената станция ще можете да проследите кои песни сте слушали, кои не искате никога да чувате, както и такива, които харесвате.

Разбира се, на ваше разположение има и готови станции като iTunes Top 100 Electronic, iTunes Top 100 Pop и Pure Pop.

Какво харесах в iTunes Radio?

  • изчистения интерфейс

  • възможностите за персонализация

  • огромния каталог от песни

  • фактът, че услугата е безплатна и има малко реклами

  • възможност за слушане на албуми преди официалното им излизане

  • перфектното качество на звука

  • Самите изпълнители пускат на потребителите избран от тях плейлист

Какво не харесах в iTunes Radio?

  • услугата понякога пуска песни, които, според мен, нямат нищо общо с моите музикални предпочитания

  • няма уеб версия

  • ограничена е само до епълски потребители с малки изключения (Windows след инсталиране на програмата)

  • предлага се само в САЩ

Какво би направило услугата перфектна?

  • по-голям лимит за прескачане на песни

  • версия за другите операционни системи като Android, Windows Phone

  • отделен и евтин абонамент за хората, които не искат реклами

  • достъпност навсякъде по света, не само в САЩ

Как изглежда iTunes Radio?

Закъсня ли Apple на партито?

Много хора смятат, че пазарът на стрийминг услугите вече е пренаселен, но аз твърдя, че конкуренцията винаги е в полза на потребителите. Apple хубаво обмисляше бизнес модела на подобна услуга и как ще се отрази тя на вече съществуващия бизнес с продажба на музика. В крайна сметка компанията реши да направи iTunes Radio нещо като сцена за представяне на музиката, която потребителите на по-късен етап да купят от магазина, ако решат. Това си личи и от рекламите, които чуваме. Те рекламират предимно албуми, артисти и песни, което е ясен знак, че Apple използва iTunes Radio като патерица за основния магазин iTunes.

Apple със сигурност не е закъсняла на партито, защото тези услуги постоянно се развиват, а много смятат, че в тях се крие бъдещето на музикалната индустрия, имайки предвид променените потребителски желания и нагласи спрямо купуването на музика.