
На всяко медийно събитие, Apple представя нов продукт, който винаги е съпътстван от информация за цена и достъпност на устройството. Говорим за това, че още на датата на представянето, например на iPhone 5, потребителите вече знаят на каква цена ще се предлага и кога точно ще стане това. И въпреки това, почти всеки производител на смартфони пропуска умишлено тази жизнено важна информация. Samsung Galaxy Note II: няма цена, няма достъпност. Motorola Droid Razr HD, Droid Razr Maxx HD: няма цена, няма достъпност. Nokia Lumia 820 и 920: отново без цена и достъпност.
Предоставянето на тази информация по време на анонса на продукта помага на бъдещите потенциални потребители да плануват бъдеща покупка. Това означава, че продуктът е реален и пристига скоро, а не просто нещо, което сте харесали и никога няма да достигне до щандовете в магазина. Тогава, какъв е проблемът?
„В някой случаи, това е желанието да представиш продукт, преди конкурентите да го направят“, коментира Francis Sideco, анализатор за IHS. Изглежда такъв е случаят на Samsung, Motorola и Nokia, които бързаха да представят новите си устройства, преди събитието на Apple в сряда. „В други случаи, това е просто бизнес решение, което е провокирано от различни проблеми“, добавя Sideco. „А понякога, това е просто заради недовършените уговорки между производителите и мобилните оператори“.
Специално за смартфоните, операторите са причината за липсата на детайли, засягащи цената и достъпността на устройствата, според анализатора Ross Rubin от Reticle Research. „Операторите предпочитат те сами да обявят цената и времето, когато ще бъде достъпен продуктът в тяхната мрежа. Така, че този въпрос не зависи от производителите. А, ако говорим за iPhone, контролът върху възможността да обявят цените и достъпността още при анонса на продукта е едно от условията, на които компанията държи – да няма брандиране на техния продукт от съответния оператор.“
Стив Джобс навремето направи една ексклузивна сделка с американския оператор AT&T при излизането на iPhone. Той убеди компанията да продава устройството, без никога да го е виждала или да знае какво ще представлява то. Сделката без безпрецедентна и от тогава, досега всички мобилни оператори продължават да дават огромен контрол върху устройството на Apple и цените му. В случай, че не знаете, Apple има ужасно много изисквания, които операторът трябва да покрие, за да предлага заветния iPhone. Някои от тях включват: специално място за смартфона в магазинната мрежа на оператора, отделни тарифни планове и специално отредено място на корпоративния сайт на компанията. Такова, което ще се забележи и няма как да бъде пропуснато.
Важно е да се отбележи, че Apple е избрала доста предсказуема ценова схема за своите устройства, като е убедила операторите да продължават така година след година. Сигурно сте забелязали, че цената на актуалния iPhone почти не се променя, преди да бъде показано ново поколение. След излизането на новото поколение iPhone, старите се намаляват до 99$ за предишния модел и до 0$ за модела от преди две години. Тази ценова схема продължава да работи безусловно.
Друга компания, която успява да държи подобен контрол върху продуктите си е Amazon. Новите Kindle и Kindle Fire продукти са поредния пример за това. Когато Amazon ги представи официално, вече беше ясно на каква цена ще се предлагат и дори беше предложен и специален мобилен план от американския оператор AT&T.
Освен това, винаги съществува и възможността производителите да бързат да представят своите продукти, още преди да са определили цената и достъпността на устройството. Това, разбира се, може да е просто стратегически ход. Ако приемем случая на Nokia Lumia 920 за такъв, то определено ще достигнем до извода, че компанията е искала смартфонът да влезе в тъй наречения „iPhone разговор“. Това означава, че когато бъде представен iPhone 5, всички медии ще започнат да го сравняват с наличното и актуално за пазара, в случая Nokia Lumia 920. Е, определено можем да отбелжим този ход на Nokia като успешен. В момента всички сайтове за мобилни комуникации сравняват новия iPhone точно с Nokia Lumia 920 и, разбира се, със Samsung Galaxy S III.
И въпреки, че ние намираме този подход с представянето на хардуера първо и после ценовите детайли изключително дразнещ за потребителите и доходоносен за компаниите, не можем да променим нищо, засега.
Ако не харесвате това, винаги можете се ориентирате към iPhone.
Информация и изображение: John Bradley/Wired