Маркетинговите стратегии за печалба от филмите се развиват ежеминутно!
Първо продажбата на билети, а след това и на DVD-та не завършват цикъла, който затваря реката от приходи за едно заглавие. В днешно време блокбъстърите са не само продукт на седмото изкуство, но и източник за солидни печалби, които се набавят с по-разнообразни стратегии от това да дистрибутираш дадено заглавие и да пуснеш трейлъри. Големите франчайзи, начело с Междузвездни Войни (Star Wars), въведоха успешната стратегия да печелиш с продажбата на брандирани продукти с марката на филмите, които студията продуцират.
Тук идва и един парадокс, който направи Джордж Лукас – един от най-богатите хора в киното, направил не малко хитови филми. Лукас се съгласил на по-скромна заплата, когато е водил преговорите за Междузвездни Войни, но поискал голям дял от продажбите на прилежащите продукти с марката Star Wars след това. До ден днешен основният му приход идва именно от продажбите на продукти с бранда на неговия хитов франчайз, а не от самите филми. От тениски до играчки и от еротично бельо, което би подхождало на принцеса Леа, до макети и обзавеждане в духа на поредицата – всичко това прави Джордж Лукас един белобрад чичо Скрудж или просто един умен бизнесмен, който може да мисли в перспектива за своето бъдеще. Давам за пример приключенията на семейство Небоходови (Skywalker) като успешен продукт, който навлезе в домовете ни под всякакви форми.
Предполага се, че немалка част от геймърите са играли култовите Jedi Outcast игри, както и новите заглавия от поредицата Force Unleashed. Продукти като тях показват, че има шанс игри по филм да разкаже spin-off истории за геймърите, които да останат толкова доволни, колкото и кино-феновете.
Стига толкова за междузвездните баталии! Повечето от вас, знаят че Заразно зло (Resident Evil) успя да монетизира достатъчно добре (въпреки колосално лошите филми). Именно поредицата с Мила Йовович е давана за пример как може да се спечелят парички от геймърите, които са влюбени в някоя гейм-сапунка. Първият филм бе относително добър, да не кажа доста приличен. Втората част беше… хмммм, като за „става“, но оттам нататък поредицата вече не бе насочена към геймърите, а към феновете на постапокалиптичния хорър със зомбита и надарени момичета големи цици и малко мозък. Последните особено можем да видим как тичат с кожени дрехи в свят, където няма от къде да се намерят кожени дрехи. Същите тези мадами служат за придърпване на мъжката аудитория, която гледа с надеждата да види някоя полугола сцена, вместо да следи уникалната история и стресиращите моменти на ужас и паника, с които играта ни е завладявала.
[cquote]Игрите, направени по филми, рядко приличат на нещо качествено – това сме го установили всички.[/cquote]
В последните години единственото поносимо заглавие (подчертавам думата „поносимо“), поне според мен, бе Аватар (Avatar), който ползваше красив, макар и не достатъчно оптимизиран енджин. Играта бе реализирана за навлизащите с пълна сила 3D монитори, което я направи интересна за малцина геймъри. Филми като Аватар са най-често пресъздавани в игри, защото все пак жанрът е по-близък до геймърите от всеки друг.
Spin-off сюжетите или директна адаптация е по-доброто решение?
Говорейки си за интересни адаптации трябва да разнищим кой вариант е бил по-успешен досега – филм по игра или обратното. Според мен, от гледна точка на сюжет, Аватар не блестеше (играта де, филмът е велик), но и не беше чак толкова спънат. Ако създателите бяха пренесли оригиналния сценарий в заглавие с толкова бъгове и пропуски в геймплея, в комбинация с липсата на иновативност, щяхме да заклеймим играта като провал. При филмите не винаги директното пресъздаване на игра в кино-вариант е успешен, но не това е най-големият проблем. Давайки проекта на режисьор, който и бъкел не разбира играта, очаквайки че ще направи касов хит, е най-лошото нещо, което може да се случи в тази индустрия. Помните ли Far Cry на Уве Бол или високобюджетния Принц на Персия? Холивуд, пичове, не печелете на гърба на геймърите!
Новата мода е да правиш мобилни игри, които са базирани на настоящите хитови заглавия от света на киното. Стратегията е малко странна, но определено е по-успешна от това да направиш тъпо заглавие за конзоли и PC, което да се изпиратства за нула време и да се установи, че не става за нищо. Загуба на пари за студиото + загуба на време за геймърите = падане на имиджа на франчайза.
Despicable Me: Minion Rush е едно от най успешните заглавия, което е преминало от филми в успешна мобилна игра. Gameloft са се постарали да използват най-доброто от досегашните хитови заглавия в бранша, сглобявайки може би най-интересния рънър досега. С in-app покупките приходът на играта е огромен и може би ще послужи на много компании в бранша за пример как да направиш едно заглавие печелившо, без да вложиш капка иновативност.
Наскоро се появи игра и по филма Гравитация (Gravity), който върви по кината в момента. Самият филм се снима от 4 години и в него са вложени много креативни трикове за привличане на интереса на зрителя. Първата сцена на филма е 19 минути, като камерата следи непрекъснато действието. Това е едно от нещата, които спомагат и на играта в опита и да пресъздаде атмосферата на космическия хит. Самата игричка е разделена на няколко отделни мисии базирани на действията от филма, като жанрът, в който спада определено е този на симулаторите. Изключително реална физика, която ви позволява да видите какво е да си космонавт, който трябва да се бори за живота си.
Бързи и яростни – играта Fast and Furious също се появи за мобилни устройства, като там не бе трудно да се популяризира за нула време. Тя представи готина графика, добре имплементирани идеи от други заглавия и разбира се силата на бранда, който носи милиони от кино салоните по цял свят.
Едно е ясно, изброените горе примери са направени с единствената цел да ни изцедят джобчетата, а не да станат епични гейм заглавия. Това дали ще се промени? Може би, ще видим.
И все пак, няма как да не си призная, че бих се радвал да видя от качествени гейм заглавия да станат добри филми и обратното. Ето и няколко заглавия, които аз лично искам да видя на големия екран:
За да привърша своя коментар искам да ви задам въпрос – игрите по филми струват ли си или не?
Аз съм Олег Петров и ви пожелавам приятно четене в Smart News!