Регистриране на собствен домейн

Без значение дали става въпрос за онлайн магазин, блог или частен уебсайт, всеки уеб проект започва с подходящо име на домейн. Това име се състои от домейн от първо ниво, който завършва на .co.uk или .com, и домейн от второ ниво, който е част от името на домейна. Желаното име може да бъде намерено бързо и отнема малко време да проверите при доставчика дали желаното име все още е налично.

След това доставчикът поема регистрацията при съответния регистър на домейна. Има определени организации, които отговарят за регистрацията за всеки домейн от първо ниво. Доставчиците работят заедно с тези позиции като регистър. Ако искате да регистрирате домейн под пет различни домейна от първо ниво, тогава теоретично трябва да се свържете с пет различни регистри на домейни. Регистри като IONOS поемат комуникацията.

Преди да регистрира домейн, всеки потребител трябва да се увери, че използването на желаното име на домейн не нарушава съществуващите закони за търговските марки. Нарушаването на авторските права на домейн е една от най-често допусканите грешки при регистрация на домейн.

1. Създаване на домейн от второ ниво

В САЩ имате относително свобода при създаване на име на домейн. Някои технически изисквания обаче трябва да бъдат изпълнени: Можете да използвате букви от А до Я, цифри от 0 до 9, както и тирета, въпреки че тирето не може да бъде поставено в началото на домейна от второ ниво. Други символи като точки, наклонени черти или въпросителни знаци не са разрешени. Обикновено се очаква име на домейн да се състои от до 63 знака.

Също така е възможно някои имена на домейни, които не са могли да бъдат регистрирани преди няколко години, да бъдат приети. Пример е име на домейн с два знака като www.hi.com.

Изберете име, съответстващо на името на Вашия уебсайт или бизнес и имайте предвид, че името на домейна не е чувствително към размера на буквите. Избягвайте да използвате 2 имена заедно без конектор като „-“, защото в противен случай ще рискувате четливостта си:

NiceShoes.online vs nice-shoes.online

2. Избор на домейн от първо ниво

Домейнът от първо ниво формира най-високото ниво на резолюцията на имената и последната секция на домейна, вдясно от точката. В момента най-често използваните окончания са .com, .net, .org и специфичните за страната суфикси като .de, .es и .us. Но от март 2013 г. на пазара са популярни нови окончания на домейни от първо ниво като .online, .club, .business, .top, .expert и т.н. Те обикновено варират между:

  • общи домейни от първо ниво: Общите домейни от първо ниво намекват за типа предлаган уебсайт. Следователно бихте очаквали търговски уебсайт от .com, докато .org като домейн от първо ниво би означавал организация.
  • специфични за всяка държава домейни от първо ниво: Тези специфични за страната домейни от първо ниво предоставят информация за произхода на уебсайта. Обикновено се използват две букви, когато се отнася до държава, например .de за Германия, .hu за Унгария и .es за Испания.
  • нови общи домейни от първо ниво: те правят възможно създаването на много специфични имена на домейни и, благодарение на домейна от най-високо ниво, предлагат на потребителя намек за типа уебсайт, в който иска да влезе. Търговски термини като .online и .business. също са възможни, както и термини, които идентифицират местоположението в държава като .miami, .nyc, .vegas, .london и .wales. В процеса на регистрация трябва да има 700 общи домейна от първо ниво. В IONOS можете дори да се регистрирате предварително или по-скоро да поръчате нови домейни от първо ниво преди официалното им пускане на пазара. Новите домейни от първо ниво са добра алтернатива, когато желаното от Вас име вече е разпределено към текущ домейн от първо ниво ниво и все още желаете да задържите избраното име.

Още един съвет за регистрация на домейн: Разумно е да си осигурите няколко окончания на домейни и варианти на имена, които да се използват като пренасочване към Вашия официален уебсайт. Доставчиците често предлагат евтини пакети, така че си струва да регистрирате желаното от Вас име с множество домейни от първо ниво. След това възможността за търсене на уебсайт се увеличава и всички важни вариации на домейна са защитени и в резултат на това не са достъпни за трети страни.

Проверка на домейн Проверете наличните домейни Проверете сега

  • .org
  • .shop
  • .xyz
  • .blog
  • .ca

Използване на .us като окончание на домейн

Докато повечето потребители на интернет използват .com, .net или .org, окончанието .us също е възможност в Съединените щати. Създадено е през 1985 г. и може да се използва от всеки гражданин/резидент на САЩ, организация от САЩ или всяка чужда организация със седалище в САЩ. За да сте сигурни, че тези правила се спазват, цялата информация за контакт трябва да бъде публично достояние. При регистриране на домейна не могат да се използват анонимни прокси сървъри, когато се провеждат произволни проверки на място. Въпреки факта, че това окончание на домейн може да се използва практически от всеки, който живее в САЩ, обикновено държавата и местните власти избират тази опция.

„Купуване“ на домейн

Ако регистрирате домейн, Вие го наемате само за определен период от време. Следователно „купуване“ на домейн е технически неправилно. Ако договорът не бъде подновен след уговорения период от време, името на домейна ще стане отново достъпно и може да бъде наето от всеки. Що се отнася до продажбата на име на домейн, няма реално прехвърляне на виртуална собственост от лице А на лице Б, а само прехвърляне на регистрация.

Регистрацията за няколко години също гарантира, че цената няма да се промени, тъй като плащате в момента на покупката за целия период и ще бъдете защитени, ако през следващите години има увеличение на цената.

Какво ще стане, ако смените доставчика си?

Не трябва да имате проблеми, ако смените Вашия доставчик (регистратор), но искате да запазите регистрирания си домейн. Просто Ви е необходим код за оторизация за Вашия домейн, който можете да поискате от първоначалния си доставчик. Ако например планирате да се прехвърлите от един доставчик към IONOS, ще трябва да попълните специален формуляр за прехвърляне на домейн, за да потвърдите прехвърлянето. След това ще бъдат извършени всички следващи стъпки. Както вече беше споменато, задачата на доставчика е след това да се свърже със съответния регистър на домейна.

Имайте предвид, че можете да смените доставчика си най-рано след 6 месеца след регистрирането на домейна.

Колко време отнема преместването на домейна зависи от процедурните правила на конкретния регистратор на домейни. Необходими са от пет до шест работни дни при общи домейни от първо ниво и нови домейни от първо ниво, а последващата актуализация на DNS изисква допълнителни 24 до 48 часа.

Препоръчително е да кандидатствате за прехвърляне на домейн поне един месец преди изтичането на договора със стария доставчик. Ако заявката пристигне твърде късно, периодът на обслужване на съответния домейн може да трябва да се поднови от текущия доставчик, преди да може да се извърши прехвърляне към новия доставчик.

3. Няма домейн без права върху търговска марка

Ако решите да продавате обувки Adidas във Вашия онлайн магазин, може би си мислите, че има смисъл да включите името на марката във Вашия домейн. Тук трябва да бъдете много внимателни, тъй като е относително лесно да нарушите правата върху търговска марка и името като собственик на домейн. Използването на марка или име на фирма е възможно само с предварително съгласие на собственика на авторските права. Следователно винаги трябва да се иска изрично писмено съгласие. Можете да получите предупреждение, ако използвате името на марката или компанията в името на домейна без разрешение. Следователно стойността на обекта и спора не трябва да се подценява. Суми на спор до 50 000 евро не са необичайни. Ако искате да се предпазите от глоби и съдебни производства, най-добре е да действате безопасно и да проверите желания домейн за следните аспекти, преди да го регистрирате:

  • Имена на марки и фирми: Изкушаващо е да използвате голямо име на марка за Вашия магазин, за да привлечете посетители, но в повечето случаи това не е разрешено, дори когато името на марката би се обърнало по-лесно към целевата група. Много фирмени имена са защитени с права на именуване и не трябва да се използват в имена на домейни на трети страни.
  • Имена на известни личности: Имената на знаменитостите могат да бъдат защитени чрез закони за имената, поради което много собствени и фамилни имена са защитени, освен ако не са общи. Всеки, който иска да създаде фен сайт на Хелън Мирън или да създаде блог за това, че е имитатор на Дейвид Бекъм, трябва да вземе предвид правата на знаменитостта при създаването на името на домейна.
  • Грешки при изписване на домейни: Типични грешки при изписване като ebey.com, gogle.com или amason.com не са разрешени като имена на домейни, тъй като много големи марки и имена често са защитени от подобни последователности от знаци, така че тези видове грешки при изписване да не могат да навредят на марка. Можете да използвате тази информация за Вашия собствен бизнес и да се предпазите от всякакви така наречени грешки при изписване на домейни.
  • Известни заглавия: Независимо дали става въпрос за филм, вестник или телевизионен сериал, заглавието на всички известни публикации не трябва да се използва в домейна. Тези условия обикновено са защитени с авторски права и неоторизираното използване не е разрешено.

Имената на градове, власти и други държавни институции трябва да се избягват при регистрация на Вашия домейн, тъй като това може да означава, че домейнът Ви нарушава законите за търговските марки. По принцип се прилага следното: Нарушение на марката възниква, когато някой печели от публичност. Много големи, добре познати имена като Mercedes или BMW не са задължени да се регистрират като марки, за да бъдат защитени.

Проверка на законите за търговските марки на домейни

Законът за търговските марки на даден домейн се отнася до търговски обекти на уебсайта. Частните уебсайтове без търговска употреба са изключени от правилата. Ако искате да печелите пари от Вашия уебсайт, дори ако имате само една банерна реклама, Вашият домейн трябва да бъде избран в строго съответствие със законите за търговските марки. Имената и терминологиите, които попадат в обхвата на законите за търговските марки, могат да бъдат намерени в съответните служби за търговски марки и патенти. Лесно и безплатно е да проверите като използвате съответните сайтове. Следните сайтове са подходящи за бързо проучване:

  • Европейски пазари: OAMI Europa
  • Международни пазари: WIPO International

Като използвате тези инструменти за проучване, можете да проверите дали терминът, който искате във Вашия домейн, вече е регистриран като търговска марка. Марки с подобно звучене или подобни лога със съществуващи графични търговски марки са нарушение на законите за търговските марки.

Проверка за сходство не може да се извърши на горепосочените сайтове, поради което трябва да се свържете със специализиран адвокат. Тази статия не представлява юридически съвет и не е предназначена да замести съвети от опитен адвокат.