Фотоапаратът прави снимка, като излага цифров сензор (или филм) на светлина. Затворът е просто преграда, която не позволява на светлината да проникне, когато не правите снимка. Натискането на бутона в горната част на фотоапарата (всъщност той се нарича спусък) отваря затвора и когато той е отворен, се записва изображение. Когато затворът се затвори, фотоапаратът спира да записва.
Следователно, скоростта на затвора е точно колко дълго тази преграда остава отворена, за да пропусне светлината в изображението. Скоростта на затвора е времето, през което изображението е изложено на светлина – милисекунди или дори минути.
Като един от трите елемента, които влияят върху това колко светло или тъмно е изображението (наречено експозиция), разбирането на скоростта на затвора е от съществено значение за пълния творчески контрол върху фотоапарата. Ако затворът остане отворен дълго време, обективът ще пропуска много светлина и ако не снимате много тъмна сцена, изображението ще бъде твърде светло или преекспонирано. От друга страна, ако скоростта на затвора е твърде бърза, снимката ще бъде твърде тъмна.
Koя е правилната скорост на затвора?
Това зависи от това колко светлина има в сцената. На открито в слънчев ден ще ви е необходима бърза скорост на затвора, например 1/500. На закрито ще трябва да забавите малко скоростта – може би 1/100.
Скоростта на затвора е също така само една от трите различни настройки, които влияят на експозицията – можете също така да разширите блендата или да увеличите ISO, ако снимката е твърде светла, и обратното.
Съчетаването на скоростта на затвора с ISO и блендата ще ви даде най-креативен контрол върху снимките ви, но, ако нямате представа какво е бленда и ISO, все пак можете да регулирате скоростта на затвора на фотоапарата си.
Как да настроите скоростта на затвора на DSLR или безогледален фотоапарат
Ръчният режим позволява на фотографите да контролират скоростта на затвора, както и ISO и диафрагмата, но какво да правите, ако просто се ориентирате в скоростта на затвора, без да се гмуркате в още две неща? Има режим и за това. Режимът с приоритет на затвора ви позволява да зададете скоростта на затвора, а фотоапаратът прави останалото. Това е чудесен начин за учене за начинаещи, но напредналите фотографи също го използват за опростяване или когато осветлението може да се промени бързо.
Режимът с приоритет на затвора е обозначен на диска за избор на режимите на фотоапарата. В този режим дискът за управление в задната дясна част на фотоапарата, близо до палеца ви, вече ще регулира скоростта на затвора (макар че някои фотоапарати имат и второ колелце отпред – проверете в ръководството на фотоапарата, ако не сте сигурни).
Въпреки че повечето скорости на затвора са части от секундата, за да се спести място, повечето фотоапарати пропускат дробта – така че 1/800 се изписва като 800.
При фотоапаратите с LCD екран в горната част скоростта на затвора често се изписва там. Ако вашият DSLR или безогледален фотоапарат няма този втори екран, скоростта на затвора често се показва на задния LCD екран – а също и във визьора, отдолу или отстрани.
Как трябва да настроите скоростта на затвора?
Това зависи от количеството светлина в сцената, както и от това колко бързо се движи обектът. Например спортните фотографи често снимат със скорост 1/1000. Децата и домашните любимци също са активни, но не толкова, така че скорост на затвора 1/250 често е достатъчна, въпреки че при ярка светлина може да се използват и по-бързи скорости.
Твърде бавната скорост може да доведе до друг страничен ефект на скоростта на затвора: размазване.
Използване на скоростта на затвора за предотвратяване на размазване
Когато затворът е отворен, се заснема изображение, но всичко, което се движи по време на заснемането на изображението, ще се размаже. Скоростта на затвора трябва да съответства на скоростта на това, което снимате (ако все пак искате да избегнете размазване). Ако например снимате футболен мач със скорост 1/80, играчите вероятно ще се размажат, докато се движат. Повечето спортове се снимат с много по-висока скорост на затвора – често 1/500 и повече. За деца, хора и домашни любимци, които не показват талантите си на терена, често е достатъчна скорост 1/250.
Обектите се размазват, когато се движат, докато затворът е отворен, но ако целият фотоапарат се движи, докато затворът е отворен, цялата снимка ще се размаже. Това се нарича разклащане на фотоапарата. Стативите ще предотвратят заклащането на фотоапарата, но снимането с бавни скорости на затвора от ръка ще размаже снимката ви.
При какви скорости на затвора започвате да наблюдавате трептене на фотоапарата?
Като общо правило, не използвайте скорост на затвора, която е по-бавна от дължината на обектива ви, без статив. Какво означава това? Ако използвате 300-милиметров обектив, поддържайте скорост на затвора поне 1/300. Трептенето на фотоапарата се подчертава от телеобективите, така че колкото по-дълъг е обективът ви, толкова по-бърза трябва да е скоростта на затвора.
Използване на скоростта на затвора за творчески ефекти
Размазването не винаги е нещо лошо. Използването на правилната скорост на затвора може да помогне за предотвратяване на непреднамерено размазване, но също така може да доведе до редица чисти ефекти чрез умишлено размазване на изображенията.
Размазването, на правилното място, помага да се добави усещане за движение към неподвижна снимка. Когато снимат състезателен автомобил например, много фотографи избират скорост, която е достатъчно висока, за да размаже гумите, като същевременно запази рязкостта на шасито на автомобила. Ако гумите не са размазани, автомобилът изглежда така, сякаш е просто паркиран на пистата.
Скоростта на затвора може да се използва и за запазване на обекта рязък, като същевременно се размазва фонът. Ако следвате движението на обекта, докато затворът е отворен, обектът ще бъде доста остър, докато фонът ще се размаже. Панорамирането е сложна техника за овладяване и изисква малко практика, но може да създаде някои чисти ефекти. Скоростта на затвора за техниката на панорамиране варира, но често е много по-бавна, около 1/30 или 1/60.
Фотографията с дълга експозиция умишлено замъглява част от движението, като запазва останалата част от сцената неподвижна. Водопадите с гладка бяла вода например се снимат със статив и ниска скорост на затвора. Дългата експозиция е популярна техника и за снимане на нощни пейзажи – дори без движение (липсата на светлина затруднява постигането на правилна експозиция без ниска скорост на затвора). За дългите експозиции е необходим статив, а ако планирате да използвате техниката през деня, ще ви е необходим филтър с неутрална плътност, за да предотвратите преекспонирането.