

Музикалните стрийминг услуги като Spotify, Rdio и Pandora са все по-предпочитани от потребителите, но изглежда те още веднъж ще се изправят пред препятствие в лицето на музикланите лейбъли, които не са доволни от приходите. Universal Music Group, най-големият сред тях, поставя под съмнение т.нар. фримиум (freemium) модел, който миналата година докара над 1 млрд. долара приходи само от стрийминга в САЩ.
Виж още: Uber празнува три месеца в София със специално намаление
Според Financial Times Universal използва сегашните преговори по договорите със Spotify, за да притисне компанията, като целта е тя да постави по-големи ограничения върху своята безплатна услуга. Музикалният лейбъл се надява чрез този ход потребителите, които в момента не плащат месечни такси, да преминат към платения абонамент, който за България е 10 лв. на месец. Миналия месец Лусиан Грейндж, главният изпълнителен директор на Universal Music Group, публично заяви загрижеността си относно фримиум модела, защото според него той не може да поддръжа цялата екосистема – на създателите и на инвеститорите.
Други лейбъли също смятат, че безплатният стрийминг, поддръжащ се от реклами, има нужда от промяна. Неназован източник заявил пред Rolling Stone, че „повечето“ музикални компании настояват за повече ограничения при безплатния музикален стрийминг. Главните изпълнителни директори на Sony Music и Warner Music наскоро също изразиха съмненията си към този модел – единият каза, че безплатният абонамент трябва „да бъде разграничен по-ясно“. Все още не е сигурно дали Sony и Warner притискат Spotify или други компании, предлагащи подобни услуги.
В миналото музикалните лейбъли подкрепяха безплатния стрийминг, защото виждаха в него начин да привлекат нови клиенти и средства към свиващата се индустрия. С времето този вид услуги станаха все по-популярни, а купуването и изтеглянето на файлове така и не се повиши значително. Така този модел вече не е толкова изгоден за всички страни в сделката. Spotify твърди, че безплатната услуга е единственият доказан начин за получаване на нови абонати, които си плащат, като също така твърдо заяви, че данните показват, че стриймингът не унищожава другите източници на приходи като iTunes. „Spotify осигурява приходи за хора, които никога преди това не са ги получавали“, каза говорител на компанията пред Financial Times. Остава да изчакаме и да разберем до какво ще доведеат преговорите и ще оцелее ли безплатната стрийминг услуга каквато я позваме сега.