Спирачките не са сред най-атрактивните части на колата, но те без съмнение са една от най-важните. Без значение дали ви предстои пътуване на по-късо или по-дълго разстояние, трябва да сте сигурни в тяхната безпроблемна работа, защото това ще гарантира безопасността ви на пътя.
Спирачните части имат определена продължителност на живот и се нуждаят от редовно обслужване, а понякога и от смяна за правилното им функциониране.
Много често автомобилът дава ясни сигнали, че нещо не е наред със спирачната система. Това на първо място е светването на лампичката на таблото или пък по-дългият спирачен път.
За възможни проблеми със спирачките може да ви предупредят и други признаци.
В случай, че забележите някой от следващите 5 знака, сигнализиращи за нередности със спирачките, наложително е да потърсите помощ от специалист.
Необичайни звуци
Това може да бъде писклив или драскащ звук, който при натискане на спирачките спира. Вероятно става въпрос за износени накладки. Тъй като са изработени от стомана, при контакт с диска металът на челюстите драска по него. Трябва да смените износените подложки, защото може да се повреди дискът и тогава ремонтът ще ви излезе по-скъпо.
Накладките изтъняват с времето и губят ефективността си. Можете да проверите каква е дебелината им. Лесно ще откриете лъскав метален диск между спиците на джантата. Като огледате външния му ръб, ще забележите метален шублер. Между него и диска се намират накладките. Те трябва да са с дебелина поне 0,5 см. Ако е по-малка, ще се наложи да ги смените.
Ако не можете да ги видите през спиците, отстранете гумата. Разгледайте и самия ротор, чиято повърхност трябва да е гладка.
Добре е да знаете, че смяната на накладките и дисковете става в комплект.
Треперене и вибрации при спиране
Ако при натискане на спирачките усещате треперене на волана или вибрации, това може да се дължи на неравномерно въртене на спирачните ротори. Те представляват големи дискове, които се намират в колелата. При натискане на спирачния педал накладките на спирачките ги притискат, те се забавят и така колата спира.
В резултат на хилядите обороти на колата с течение на времето се получават леки изменения по повърхността на ротора.
Причините за различното спиране може да се дължат на:
- разлики в дебелината на диска, пораждащи колебливо усещане при спиране;
- неравномерна повърхност на ротора, водеща до удрянето му в спирачна накладка и съответно треперене при спиране;
- неправилно освобождаване на спирачния апарат поради износване на буталото.
Ако не сте натоварвали много спирачките, например при спускане по стръмен терен или теглене на прекалено тежък товар, но въпреки това усещате вибрации, възможно е гумите ви да са дебалансирани. При всички случаи потърсете автодиагностика.
Различно съпротивление на спирачния педал
Друга индикация за възможен проблем със спирачната система е разликата в съпротивлението на педала. Може да го чувствате по-мек при натискане или да потъва до долу.
Мек педал
Ако педалът реагира при най-лекото докосване, това може да се дължи на износени дискове, замърсена спирачна течност или влага в спирачната система.
Потъващ педал
Обратното на мекия педал е потъващият, който трябва да натиснете едва ли не до пода, за да задействате спирачката. Това е сигнал, че накладките са износени. Може да има проблем в хидравликата като наличие на въздух или изтичане на спирачна течност.
Дали става въпрос за изтичане на течност, може да проверите, като сложите през нощта под колата парче светъл картон или бял плат. Ако е изтекла мазна и бистра течност, значи е спирачна.
Занасяне на колата в едната посока
Ако усещате леко изтегляне в ляво или в дясно, когато спирате или шофирате, може би занасянето е причинено от нередност в спирачната система. Вариантите са:
-
Заседнали челюсти, при което се трие само единият диск и тегленето на колата е към заседналите челюсти;
-
Лошо състояние на спирачните маркучи като протриване, напукване, течове;
-
Неравномерно износване на накладките.
Причина за занасянето обаче не винаги е поради неизправност на спирачната система. Може да означава и износени, неравномерно напомпани или небалансирани гуми, неизправни амортисьори и разбити накрайници и шарнири.
Миризма на изгоряло
Ако шофирате по стръмни пътища и се налага да ползвате спирачка многократно, може да усетите остър мирис на изгоряло. Това е сигурен знак, че спирачката или съединителят са прегрели.
Добре е в такъв случай да спрете на безопасно място, а след това да проверите дали ръчната ви спирачка е напълно освободена. Трябва да изчакате изстиването на спирачките, защото иначе спирачната течност може да се нагрее до кипене и спирачката да се повреди.
Ако пък забележите и дим, излизащ от някое колело, може да става въпрос за засядане на спирачен апарат, което изисква задължителен ремонт преди продължаване на шофирането.
Обръщайте достатъчно внимание на всички предупредителни знаци, които ви отправя автомобилът, защото те ще ви улеснят да отстранявате навреме всички нередности в спирачната система – една от най-критичните за безопасността на колата.