
Презареждането скоро може да бъде толкова бързо, колкото зареждането на бензинови или дизелови превозни средства
Батериите, способни да се зареждат само за пет минути, отбелязват значителна стъпка относно бъдещето на електрическите автомобили. Те ще могат да се зареждат толкова бързо, колкото пълненето на бензинови или дизелови резервоари.
Електрическите превозни средства са жизненоважна част от действията на хората за справяне с климатичната криза. Новите литиево-йонни батерии са разработени от израелската компания StoreDot и произведени от Eve Energy в Китай, чрез стандартни производствени линии.
StoreDot вече демонстрира своята екстремно бързо зареждаща се батерия в телефони, безпилотни летателни апарати и скутери. Сега и автомобилните джаджи трябва да докажат своята полза. Daimler, BP, Samsung и TDK вече са инвестирали в StoreDot. Компанията е събрала над 130 млн. долара и е обявена за пионер на Bloomberg New Energy Finance през 2020 г.
Какво ще ни е нужно
Зареждането на батериите за пет минути ще изисква много по-мощни зарядни устройства, отколкото използваните днес. Чрез употреба на наличната инфраструктура за зареждане, StoreDot се стреми да осъществи иновацията до 2025 година. Скоро няма да се страхуваме, че ще заседнем в зарядна станция за повече от два часа. Петминутното зареждане на литиево-йонна батерия се смяташе за невъзможно. Но лабораторният прототип и инженерните мостри за масово производство показват нещо съвсем различно.
Съществуващите литиево-йонни батерии използват графит като електрод, в който литиевите йони се притискат, за да запазят заряда. Но когато те се зареждат бързо, йоните се претоварват и могат да доведат до късо съединение.
Как работи
Батерията StoreDot замества графита с полупроводникови наночастици, в които йоните могат да преминават по-бързо и лесно. Понастоящем тези наночастици се основават на германий, който е водоразтворим и по-лесен за обработка в производството. Планът на StoreDot е да използва силиций, който е сравнително по-евтин. Очаква се тези прототипи да бъдат реализирани по-късно тази година. Цената ще бъде същата като на съществуващите литиево-йонни батерии.
Модернизация и напредък
Изключително бързото зареждане на батерията вече няма да е проблем, но зарядните станции и мрежите, които ги доставят, трябва да бъдат модернизирани. Десетки компании по света, като Tesla, Enevate и Sila Nanotechnologies работят върху силициеви електроди и разработват батерии с бързо зареждане. Производството на акумулаторни клетки е основният ограничител на скоростта, който забавя устойчивото енергийно бъдеще.
Бързо зареждащите се батерии ще бъдат достъпни за масовия пазар едва след три години. Те няма да са по-скъпи и ще позволят на автомобилните производители да намалят размера на вградената батерия, като същевременно елиминират безпокойството от пробега.
Изследователите внимателно повишават температурата с до 60 градуса, което позволява на литиевите йони да се движат по-бързо. Избягването на повреда причинена от топлината е основна задача. Когато се преодолее този проблем, пълното зареждане няма да отнема повече от 10 минути.
Най-накрая може да се постигне паритет с бензиновите превозни средства както по цена, така и по удобство. Ще разполагаме с технология за електрически автомобили на стойност 25 000 щатски долара, които се състезават като луксозни спортни коли, имат 10-минутно зареждане и са по-безопасни от всички до момента на пазара.
Бързото зареждане ще е в състояние да се повтори поне 500 пъти, без да се влоши батерията, за да й се осигури разумен живот. StoreDot обещава презареждане от 1000 цикъла, като същевременно запазва 80% от първоначалния капацитет.