Volvo възнамерява да превземе индустрията до 2022 година
Компанията планира да снабдява клиентите си с автомобили оборудвани с LIDAR. Новата система е изградена върху употребата на мощни лазерни сензори. Последните са рядкост в индустрията за сега.
Повечето нови автомобили продавани днес, включват множество сензори. Такива са камери и радари, които служат на удобства, като автоматично аварийно спиране или помощ при поддържане на лентата. Много малко автомобилни производители обаче предлагат продукция с мощен лазерен сензор, известен като LIDAR. За това си има уважителна причина. Повечето LIDAR са нелепо скъпи, като водещите доставчици оценяват подобни системи на около 75 000 долара. Сега Volvo твърди, че е намерил производител, който може да произвежда сензорите достатъчно евтино, за да се оправдае инсталирането им на потребителските превозни средства. Това според компанията, ще позволи на автомобилите да се управляват абсолютно самостоятелно.
През 2018 г. Volvo направи стратегическа инвестиция в малко известната, базираната във Флорида компания LIDAR, наречена Luminar. Този ход беше предприет с цел използване на стартиращия сензор и механизъм за изграждане на автономни превозни средства. Днес Volvo обявява, че новите автомобили оборудвани с LIDAR, ще могат да се движат по магистралите без човешка намеса още през 2022 година.
Амбициозен план или неоправдан риск
Това е амбициозен план, който носи своите рискове, но отличава Volvo от конкурентите му. Шведският гигант твърди, че това ще помогне да се амортизират разходите не само на LIDAR, но и на компютърната мощност, необходима за осигуряване на възможност за самостоятелно управление. Volvo смята, че ограничавайки оперативната област или условията, при които автомобилът може да шофира автономно, се създава технология за превозни средства, която е не само по-безопасна, но и по-евтина.
Новата функция за шофиране ще бъде въведена чрез така наречената „Highway Pilot“ технология. Тя ще бъде част от следващата актуализация на голяма платформа, Scalable Product Architecture (SPA2), която ще пристигне при SUV XC90. Плановете са амбициозни и трябва да бъдат факт през 2022 г. SPA2 ще подкрепи и предстоящите електрически превозни средства на автомобилния производител. Такива са SUV Polestar 3 и XC40 Recharge.
Highway Pilot звучи като усъвършенствана версия на популярни системи за подпомагане на водача (ADAS). Някои от тях са Autopilot на Tesla или Super Cruise на Cadillac. Голямата разлика обаче е, че тези системи изискват шофьорите да обръщат внимание на пътя и да са готови да поемат контрола, докато Volvo няма да изисква същото ниво на концентрация. С Iris LIDAR от трето поколение, заедно с набор от други сензори и точно картографиране, автомобилите на Volvo се стремят към напълно автономно шофиране, без човешки принос. Това означава, че Highway Pilot няма да се нуждае от наблюдението на водача, за да гарантира безопасността.
Смело начинание
Tesla често е критикувана за липсата на система за наблюдение на водача, която да подсигури допълнително автономното шофиране. За сравнение Cadillac си спечелиха похвала за системата, която проследява движенията на очите на шофьорите. В допълнение към пилотната функция на Highway, Volvo заяви, че обмисля да използва LIDAR за подсилване на бъдещите версии на ADAS. С нея потенциално ще бъдат оборудвани всички бъдещи автомобили, базирани на SPA2, със стандарт LIDAR сензор.
LIDAR може да бъде невероятно скъп, но Luminar заяви, че цели да намали разходите до $ 500 за ADAS приложения и около $ 1000 за автономни такива. Докато повечето самоуправляващи се автомобили включват множество въртящи се сензори на покрива и около каросерията на автомобила, LIDAR ще бъде интегриран в горната част на предното стъкло.
Изпълнителният директор на Luminar заяви, че Volvo върви смело в подхода си към автономно шофиране. Мащабите в които планират да въведат новата система ще издигне компанията на ново ниво. Продажбата на стотици хиляди превозни средства със скъпи сензори и модерни технологии е много по-добър начин за постигане на успех.
От компанията смятат, че системите базирани на камери и радари, нямат точността и разстоянието на LIDAR, както и способността да се виждат от различни атмосферни и светлинни условия. Всичко това допринася за точността на разработката. Тя трябва да е толкова добра, колкото и човешкия водач, за да го замени успешно.