За любителите на мръвката

Снабдяването на гладната човешка популация с така обичаната мръвка ни изправя пред редица предизвикателства. Увеличаването на средната продължителност на живота води до все по-големи трудности в отглеждането на животни за храна. По тази причина, някои предприемачи са се заели сериозно с алтернативни методи на производство.

Американските регулаторни органи одобриха както Upside Foods, така и Good Meat. Двете компании предлагат алтернативни протеини и вече ще могат да продават свободно своите култивирани пилешки продукти в страната.

В полза на животните

Известни като „клетъчно култивирано месо“, тези протеини се произвеждат от животински клетки, а не от заклани животни. Често се разработват с помощта на процеси за ферментация. Последните включват и някои биореактори.

Upside Foods и Good Meat са базирани в Калифорния. След много разработки, компаниите най-после ще могат да сервират храната си в ресторанти. Upside вече пое първата си поръчка и ще предостави ограничени количества на Bar Crenn в Сан Франциско. Good Meat има партньорство с ресторант във Вашингтон, окръг Колумбия, управляван от главния готвач и собственик José Andrés.

Министерството на земеделието на САЩ беше първото, дало своето одобрение относно начина, по който двете компании ще етикетират своите продукти.

Те също така получиха безвъзмездна помощ за инспекция от USDA. Upside могат да се похвалят с център за инженеринг, производство и иновации. Good Meat се гордеят с демонстрационния си завод. Процесът на проверка включва преглед на съоръженията и оборудването. Стандартна оперативна процедура за саниране и систематичен подход за идентифициране, оценка и контрол на безопасността на храните.

До скоро Сингапур беше единствената страна, позволяваща продажбата на култивирано пилешко месо. Good Meat беше първата компания, която получи одобрение да продава своя пилешки продукт именно там. Заедно с Upside Foods са единствените две компании, които преминаха към следващия етап на комерсиализация на продуктите си в САЩ.

Какво представлява култивираното месо?

Култивираното месо е сложен процес, който традиционно е скъп и отнема време. Обединеното кралство също е на път да подкрепи тази индустрия, докато други държави като Италия я поставят под въпрос.

В световен мащаб има десетки компании, които не изостават в предлагането на култивирани или клетъчно култивирани месни продукти. Въпреки предизвикателствата, някои рискови капиталисти, които инвестират в поредната иновация, остават уверени в своя успех.

Повишени нужди

Голяма част от клетъчно култивираните продукти идващи на пазара, са хибридни. С нарастването на клетъчно култивираното месо това ще оформи и промени алтернативния протеинов сектор.

Индустрията за култивирано месо се променя и ще бъде трудно за новите стартиращи фирми да се конкурират с първите компании. Парите ще потекат само към фирми, които могат да демонстрират, че тяхната технология е значително по-различна, а не имитативна или взаимнозаменяема.