Тази седмица в рубриката Kickstarter проект на седмицата ще се развихря малко повече. Причините са две – първо ще ви представя игра на страхотния дизайнер Райнър Книция, която получава ново издание и второ – приятелите ни от MAGE Company направиха така, че да имам възможността да пробвам играта още преди да бъде пуснат проектът в Kickstarter.
Оригиналната Res Publica e излязла през далечната 1991-ва и може би ако я пробваме днес, ще ни се стори малко поостаряла. Новото издание цели да запази интересните механики на д-р Книция, но същевременно да добави нови и разнообразни начини да играете. Основните механики са събиране на колекции от карти и търгуването с тях, което предполага доста интеракция между играчите.
Космическата тема на Res Publica 2230AD разделя картите на две големи тестета – раси и технологии. Тези с расите означават космическата надпревара и се използват за строене на космически станции, където се разработват технологиите. Те от своя страна ви позволяват да започнете да теглите от второто тесте – това с технологиите. Достатъчно от последните могат да ви донесат градове – основният източник на точки в играта.
Базовите правила на играта са елементарни – трябва да съберете по пет еднакви карти, за да се сдобиете със съответната постройка. Res Publica 2230AD много напомня състезание и темата спомага за това, защото бързо ще стигнете до извода, че различните карти с раси (а впоследствие и технологии) няма да стигнат за всички, което от своя страна значи, че трябва да внимавате какво събирате.
Разделението на тестетата всъщност разцепва играта на две, защото в началото надпреварата между играчите е за космическите станции, а колкото по-бързо се доберете до тях, толкова по-скоро ще започнете да теглите от тестето с технологиите. В Res Publica 2230AD лесно се открояват лидерите – тъй като гърбовете на картите са различни цветове, веднага ще разберете ако изоставате.
Res Publica 2230AD не би била никак интересна ако не съществуваше втората основна механика – търгуването. Обикновено в настолните игри, в които има търговия, тя не е най-ключовият, или поне не най-вълнуващият елемент, но тук тя е точно такава – задължителна и много интересно реализирана.
Това, което прави търговията толкова важна е фактът, че по време на хода си можете да отправяте само по една оферта. В началото може да не ви се стори като голяма работа, но след няколко хода бързо ще разберете, че с просто теглене и разчитане на късмет няма да стигнете далеч и разменките с останалите играчи са единственият начин всички около масата да прогресират в играта.
Което е страхотно, защото Res Publica 2230AD е игра с много интеракция между играчите, която е различна от традиционното нападане или прецакване. С други думи ако искате игра с много взаимодействие, без задължително някой да се чувства прецакан, то Res Publica 2230AD попада точно в тази категория.
В същото време търговията е много стратегическо действие и тъй като имате право само на една оферта, трябва много да внимавате. Умението да следите картите, а и офертите на останалите тук са ключови – ако знаете кой какво събира, можете да намалите провалените сделки до минимум.
Начинът, по който изказвате офертите си също е от значение. Тъй като можете или да предлагате или да искате карти, може да се получи така, че останалите играчи да пропуснат сделка, от която имат интерес, защото не сте отправили правилната оферта. Това правило ми се стори малко странно, но от друга страна групите, с които тествах Res Publica 2230AD бързо го схванаха, така че се съмнявам да голям проблем.
След като свърши с търговията, играчът, който е на ход може да покаже пет еднакви карти с раси или технологии и да получи съответната награда (космическа станция или град). Важно е да следите и картите, които показват останалите, защото те излизат от игра – не бихте искали да събирате вече изразходен вид раси или технологии, нали?
Новостите в Res Publica 2230AD включват няколко специални видове карти, които са единственият начин да се сдобиете с новите сгради. Рядката раса Атуриани носи картите с курорт, които са допълнителен източник на точки, а клониращите съоръжения могат да създадат университет, който представлява перманентно подобрение на технологиите ви.
В добавка MAGE Company са създали цяла нова алтернативна система за печелене на точки, която по мое мнение е най-сериозната причина да изпробвате Res Publica 2230AD. Всеки играч разполага с планета, на която има персонални задачи. Изпълнението им се осъществява с различни комбинации от карти и често може да превърне неизползваемите ви раси или технологии в немалко допълнителни точки.
Освен това планетите спомагат и за гореспоменатото чувство на състезание – ако някой играч успее да изпълни всичките си задачи, той задейства края на играта. В ръцете на добрите играчи това може да бъде сигурен начин за победа в точния момент. Другият начин да постигнете края на играта е изчерпването на тестето с технологиите, но този вариант е предвидим и не толкова вълнуващ и стратегически, колкото нововъведената планета.
В Res Publica 2230AD има още няколко новости спрямо старата версия на играта като универсални карти с раси, които влизат във всяка комбинация или такива, които ви дават да теглите повече карти, но няма да се впускам в подробности. Това, което искам да кажа е, че новата Res Publica не е просто издание с променена тема, а внася нововъведения, които много пасват на духа и оригиналността на играта на Книция.
Точно от темата очаквах да бъде просто наложена върху механиките и всъщност това донякъде е така. Космическите картинки може да нямат много общо със същността на Res Publica, но от друга страна тя не предполага голяма тематичност. А и ако една игра може да има космическа тема, то не виждам причина тя да няма такава!
Но ако трябва да бъда сериозен само за секунда (и нито секунда повече!), трябва да отбележа, че илюстрациите, имената и функциите на картите донякъде уцелват темата и не мисля, че някой би се оплакал от нея. Започнете ли космическата надпревара, строенето на орбитални станции и колонизирането на планети, едва ли ще забележите, че механиките и темата са далечни.
Големият минус и най-странното решение от страна на MAGE Company е това, че картите от двете тестета не са разделени по цветове. Вярно, имената и символите спомагат за различаването им, но от друга страна Res Publica 2230AD е игра, която само би спечелила от цветното кодиране. С това се свиква, разбира се, но би било хубаво, особено ако се опитвате да научите по-малките да играят.
Рядко си позволявам да говоря за цените на игрите, за които пиша, главно защото те са нещо, което всеки потребител сам премерва според различни фактори. В случая на Res Publica 2230AD обаче имам възможността да ви поговоря за играта още докато тя е във фаза Kickstarter и може да бъде купена на една много добра цена. Двадесет долара (колкото и да е абсурден курсът в последно време) са малко пари за тази игра!
Res Publica 2230AD е една приятна изненада в иначе сухото откъм оригинални Kickstarter проекти лято. Макар да не е изцяло нова игра, тя има усещането за такава, защото много променя базовия вариант. А най-важното е, че самите промени са много, много добри! Ако желаете да подкрепите проекта на MAGE Company и едновременно да се сдобиете с Res Publica 2230AD, можете да го направите тук!