За първи път в историята НАСА се обръща към индустрията за частни мисии до Марс
Нов проект, озаглавен „Изследване на Марс заедно: Проучвания за търговски услуги“ предложиха от космическата индустрия на САЩ. Това ще включва доставяне на малки сателити в орбита или предоставяне на услуги за изображения около червената планета.
Проектопланът на програмата за изследване на Марс през следващите две десетилетия ще използва по-чести мисии с по-евтини разходи за постигане на завладяваща наука и изследване за по-голяма общност. За да реализират целите на плана, правителството и американската индустрия ще си партнират. Те ще използват настоящи и нововъзникващи земни и лунни продукти. Така ще се намалят значително общите разходи. Идеята има за цел ускоряване лидерството в изследването на дълбокия космос.
Референтни мисии за проектиране
Всеки одобрен кандидат ще получи до 200 000 долара за проучване на една от референтните мисии или 300 000 долара за максимум две проучвания. Космическата агенция заяви, че възнамерява да възложи множество договори.
НАСА очертава четири референтни мисии, за които компаниите могат да наддават. Ето кои са те:
Доставка и хостинг на по-малък полезен товар: Носене и доставяне на полезни товари, осигурени от Програмата за изследване на Марс. Масата на полезен товар е до 20 кг.
Доставка и хостинг на по-голям полезен товар: Носене и доставяне до орбита на Марс на един или повече отделни космически компоненти. По избор може да се предостави услуга за един или повече хоствани полезни товари с обща маса от 1250 кг.
Електрооптични услуги за изображения: Осигуряване на сензор и платформа за орбитален космически кораб относно услуги за изображения на Марс за период от две години. Изображенията ще се използват в подкрепа на наблюдателни научни изследвания, избор на място за кацане и оценка на опасността, откриване на промени, мониторинг и планиране на повърхностни активи.
Релейни услуги от следващо поколение: Осигуряване и комуникационни релейни услуги между Марс и Земята за повърхностни и орбитални активи за четири години.
Какво точно ще се случи?
През последните години НАСА еволюира от притежаване на всички ракети и космически кораби, които се използват за изследване на Слънчевата система, към модел, базиран повече на услугите. Отличен пример за това е програмата Commercial Crew. НАСА не притежава превозното средство Crew Dragon на SpaceX. Тук тя предоставя част от финансирането, необходимо за разработването на космическия кораб и след това купува полети, ако е необходимо, за своите астронавти.
Междувременно SpaceX притежава и управлява Crew Dragon и може да изпълнява частни мисии, както направи с Inspiration4.
Лунни програми
Космическата агенция разшири този подход към Луната с програмата Commercial Lunar Payload Services. Тук тя плаща за услугата лунни кацания на компании като Astrobotic, Intuitive Machines и Firefly. В замяна на по-високия риск от провал, НАСА получава две големи предимства. На първо място е по-ниската цена. Вторият плюс е все по-жизнена търговска космическа индустрия. Целта, в крайна сметка, е да можем да използваме по-ниски разходи за търговско пространство, за да позволим на НАСА да прави повече наука и изследвания.
Когато става дума за комерсиално изследване на Марс, ракетата Starship на SpaceX беше проектира и тествана изрично с тази цел. Сега НАСА търси широк спектър от потенциални сътрудници. Оразмеряването на полезните товари от 20 кг отваря вратата към голям брой доставчици. Това може да бъде привлекателно за компании, които вече правят това в ниска околоземна орбита, като Planet.
Този подход носи потенциал за НАСА, като същевременно осигурява някои заместители на вече остарелия флот. Изглежда забележително, че НАСА в момента не търси комерсиален спускаем апарат за Марс. Това може да е твърде амбициозно и вероятно ще ограничи потенциалния брой кандидати само до SpaceX и Lockheed Martin.