Софтуерните системи за бизнес анализи (BI – Business Intelligence), които през последните години навлизат с бързи темпове в банки, производствени предприятия и търговски вериги, са на път да променят още един сегмент – този на спортните състезания. Все повече клубни отбори се обръщат към този тип технологични решения в опит да анализират по-добре играта на своите състезатели, поведението на феновете и не на последно място – това на футболните хулигани.

„Макар и неочаквано за мнозина, навлизането на системите за бизнес анализи в спорта е напълно логично, защото това е една от областите, които генерират огромно количество данни както на терена, така и извън него. Ръководствата на спортни клубове следят постоянно данните за статистики на играчи и отбори, за медийни договори, за продажби на билети и фен артикули и дори на храни и напитки по време на спортните срещи. Затова и BI решенията имат потенциала да окажат сериозно влияние на този сегмент“ – споделя Даниела Димова маркетинг специалист в българската консултантска компания за бизнес софтуер Тим ВИЖЪН България.

Ето някои от най-любопитните начини, по които Business Intelligence решенията променят спорта:

На терена

BI технологиите могат да идентифицират и анализират играта на най-резултатните играчи, представянето им в определени срещи и на определени постове, както и да проследяват и анализират получени травми и възстановителни методи, развитието на възможностите на играчите и изграждане на балансиран екип. Освен това, инструментите за анализи като например софтуера Tableau с голям успех се ползват за проследяване и сравняване статистиките на играчи, към които отборът проявява интерес или потенциално планира да привлече.

Носими устройства

В някои спортове, особено в САЩ навлизат и различни видове „носими“ устройства, които се прикрепят към играчите по време на спортните срещи. Анализът на данни, постъпващи от тях по време на игра, дава възможност чрез BI инструментите да се изгради картина на срещата в реално време, която на момента да подпомогне треньорските решения или да се използва за последващи стратегически анализи.

Управление на отношенията с феновете

Извън терена BI инструментите намират приложение в подпомагането на управленските решения, ангажиране на феновете, анализ на най-предпочитаните от тях клубни артикули, откриване на тенденции и др. Те предоставят на ръководствата на отборите надеждна и ясна информация в реално време, с помощта на която да приоритизират и разпределят ресурси, да прилагат маркетингови инструменти за повишаване на продажбите на билети и артикули, да реализират икономии и да постигат заложените цели.

„За клубните отбори феновете са на практика клиенти“ – пояснява още Даниела Димова от Тим ВИЖЪН Българя – „Те носят приходи за милиарди евра всяка година и отношенията с тях трябва да бъдат управлявани по същия начин, по който успешните компании управляват контактите си със своите потребители.“

Съвременните системи за управление на взаимоотношенията с клиентите (CRM – Customer Relationship Management) все по-често се използват от големите клубове в процес на дигитална трансформация, помагайки им да събират и анализират информация за поведението на феновете, да изграждат точни профили, да персонализират контакта си с тях и като цяло да изградят и управляват успешно двупосочна комуникация със своите почитатели. Някои големи футболни клубове например, използващи Microsoft технологии в маркетинг стратегията си, са успели само за две години да увеличат приходите си, реализирани през дигиталните канали на клуба с 30 процента.

Справяне с футболното хулиганство

Сблъсъците между футболните агитки и вандализмът по стадионите се превръщат във все по-сериозен проблем по света и в частност – в България, и водят до сериозни щети, риск за здравето и натрупване на негативни емоции около играта. В опит да се справи със спортното хулиганство, Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, които, наред с други мерки, ще задължат спортните федерации да екипират стадионите със системи за видеонаблюдение и лицево разпознаване. По този начин ще се гарантира, че лица с предишни регистрирани хулигански прояви няма да бъдат допускани на територията на спортните съоръжения.

„Не е изненадващо, че решението на проблема със спортното хулиганство се търси в сферата на технологиите“ – добавя Даниела Димова от Тим ВИЖЪН България – „Футболът конкретно изобилства от примери, в които големи европейски и световни отбори се възползват от възможностите на „бизнес“ софтуера, за да подобрят цялостното си представяне, комуникацията с феновете си, а отскоро – и за да повишат сигурността на клубните си стадиони и да дадат възможност на почитателите на играта да й се наслаждават безпрепятствено.“

Изкуственият интелект в борба с футболното хулиганство

Видеонаблюдението и възможностите на лицевото разпознаване не са новост във футбола. Подобни системи вече успешно се прилагат по стадионите в Уругвай, Колумбия, Бразилия, Австралия и други, а това лято ще бъдат тествани в Лондон за осигуряване на безбилетен достъп до спортни и музикални събития.

„Съвременните софтуери за лицево разпознаване използват възможностите на машинното самообучение (machine learning), за да гарантират висока степен на точност при разпознаване на образи, включително идентифициране на лица от видеозаписи в реално време“ – допълва още Димова, давайки за пример облачното решение Microsoft Face API, част от пакета когнитивни услуги, разработени от Microsoft.

Интегрирането на подобно решение със системите за наблюдение на спортните обекти вече е доказало своята ефективност както при вземане на превантивни мерки за недопускане на регистрирани хулигани на територията на стадионите, така и за незабавно идентифициране на участниците в инциденти, възникнали по трибуните. В дългосрочен план това може да означава генерално решаване на проблема със спортното хулиганство.

Сподели
Предишна страницаЦелта пред Huawei: да бъде №1 в света до края на 2019 г.
Следваща страницаPokerStars с последните иновации в онлайн покера
Технологичен журналист от 1999 г. (nauka.offnews.bg, сп. Икономика, сп. Enterprise, в. БАНКЕРЪ, в. Computerworld и др.) и предприемач от 2007 година. Съсобственик е на уеб медиите Smartnews.bg, Avtora.com, Newbusiness.bg и Teenews.eu, както и собственик на Pixelmedia.bg, Uchi.bg, Kreativen.com, Smartage.bg, Projectmedia.bg, Stroimedia.bg, Vsichkikoncerti.com и др. Партньор е в няколко стартъп начинания и други бизнес проекти. Начинаещ автор на фантастични разкази и запален фен на Pink Floyd, Led Zeppelin, StarCraft, Half-Life, Джей Джей Ейбрамс, Уилям Гибсън, Дан Симънс, Стан Лий и Майкъл Крайтън.