

Когато Microsoft обяви сделката за придобиване на Nokia за внушителната сума от 7.2 милиарда долара, компанията я оправда с два довода пред инвеститорите — първо, Apple и Google вече съчетават софтуер със собствен хардуер; второ, устройствата на Nokia ще подсигурят дългосрочното развитие на Windows Phone.
Пейзажът бързо се промени. Миналия месец, Google се отърва от производството на телефони като продаде Motorola на китайската компания Lenovo за 2.91 милиарда. А тази седмица, изданието The Wall Street Journal съобщи, че Nokia възнамерява да направи нискобюджетен телефон с Android, който да позиционира на пазарите в развиващите се страни. Дотук с добрите причини, смята Джеймс Стюард от в-к The New York Times. Новият изпълнителен директор на Microsoft, Сатия Надела, трябва да отговори на няколко спешни въпроса: Колко смислено е придобиването на Nokia след действията на Google? И как Microsoft очаква да оцелее, камо ли да се развие, на тежък пазар, който отказа дори най-големия му конкурент?
Големият проблем на Microsoft е, че повечето потребители вече са избрали своята операционна система. И тя не е Windows Phone.
В имейл обръщение към служителите на компанията си, Сатия Надела коментира: „Задачата ни е да направим така, че Microsoft да се развива в мобилен свят, където облачните услуги стават все по-популярни.“ Трудно е да си представим как точно гигантът ще се развива в облака без силно присъствие в мобилния свят. И с 83 милиарда долара кеш на разположение, придобиването на Nokia изглежда като скромна инвестиция в името на голямата цел.
Досега флиртът между Windows Phone и устройствата на Nokia не успя да трогне особено много потребителите. Въпреки че продажбите на Lumia скочиха два пъти до 8.2 милиона спрямо предходната година, бройката още е сравнима с капка в океана от конкуренция на мобилния пазар. Samsung продаде десет пъти повече за същия период (86 милиона), а Apple успя да привлече 51 милиона. Huawei (16.6 милиона) и Lenovo (13.3 милиона; преди сделката с Google) биха Nokia по глобални продажби.
Без ангажиментът на Nokia с Windows Phone, Microsoft щеше да се превърне в застрашен вид в джунглата от мобилни операционни системи. И компанията от Редмънд не трябва да се притеснява от конкуренция с производствени партньори като HTC — тя просто е прекалено малка. Но покупката на цяла мобилна дивизия поне печели време за Microsoft. „Те трябва да разберат от първа ръка как Windows работи на мобилни устройства.“, коментира пазарен анализатор. „А това е доста по-лесно, когато имат цяла мобилна дивизия на разположение.“
Но някои смятат, че дискусията за стремежите на Microsoft няма никакво значение. Защото днешните войни за дял на мобилния пазар в близко бъдеще ще станат излишни. „Технологии като умните часовници ще обезсмислят смартфоните и таблетите.“, твърди IDC.