Има твърде много правила, които ни казват, че трябва да спазваме, относно режима ни на хранене. Повечето митове като например: “Трябва да ядете обилно на закуска” или “Трябва да се храните по малко, но често през деня”, всъщност се оказва, че не ни помагат по никакъв начин да свалим излишните килограми. Всички тези неща са доста по-маловажни, отколкото ги смятате, и дори понякога да имат резултат, не е поради причините, за които мислите.

Мит: Първото нещо, което трябва да правите сутрин, е да закусите добре

breakfast

Съжаляваме да ви го кажем, но няма да промените нищо, ако започнете да закусвате сутрин. Закуската не е “най-важното хранене за деня”, както мнозина твърдят. От години, хората и главно компаниите, които произвеждат зърнени закуски, се опитват да изтъкнат плюсовете на това да се храните сутрин. Вече може би се досещате, че повечето неща, като “ако закусвате, метаболизмът ви ще се забърза” и всички останали “плюсове” на това хранене, са измислени, за да се увеличат продажбите на подобни закуски.

Почти винаги хората, които правят проучвания за храненето сутрин, са предубедени. Проучване направено от The American Journal of Clinical Nutrition, показва, че изследванията са изопачени нарочно така, че хората да започнат да правят връзка между пропускането на закуската и наднорменото тегло. Подобно, аргументът, че децата в училищна възраст, които не закусват, са склонни към затлъстяване, е по-скоро насочен не към самата закуска като неизменна част от деня, а по-скоро хранителната програма на училището, в което учат децата, и в това дали те се хранят достатъчно у дома. Освен това, компаниите за зърнени закуски, които споменахме, правят поне 50% от тези проучвания.

Всичко това, ни навежда на мисълта, че самата закуска, не е толкова важна, колкото какво и колко всъщност ядете. Ако си мислите, че едно хранене сутрин ще ви помогне да свалите размера на панталоните ви, дълбоко се лъжете. Закусвайте само защото искате, без да се насилвате излишно, и не обръщайте внимание на хората, които ви обясняват, колко е важно това хранене.

Мит: Трябва често да ядете малки количества храна, през целия ден

small-meals

Всеки от нас познава хора, които твърдят, че е задължително да се хранят по шест пъти на ден с точно определено количество храна, което включва задължителните за деня калории. “Това поддържа метаболизма ми бърз”, казват те. Но, разбира се, това са пълни глупости.

Кажете го с нас: “Честото ядене на малки количества НЕ забързва вашия метаболизъм”. Всъщност можете да си навредите с това повече, отколкото да си помогнете. Някои хора, колкото повече ядат, толкова по-гладни се чувстват и накрая може да стане така, че организмът ви да започне да изисква повече от необходимите калории, което реално ще доведе до качване на килограми. От друга страна, честото хранене през натоварения ден, може много добре да повлияе психически на някои хора, които смятат диетите за трудни. Много по-добре е да хапвате по малко и то здравословно, вместо да не ядете цял ден и вечерта, като се приберете да се наблъскате с каквото ви попадне.

Както твърди това проучване в The British Journal of Nutrition, тялото ви ще си набави необходимата дневна доза калории, независимо дали ще я приемете на едно, три или седем хранения. Честото ядете на малки порции обаче ви позволява да имате по-голям контрол над апетита ви, затова ако този режим на хранене ви помага го поддържайте, но ако не ви действа, не е задължително да го правите само защото “така е полезно”.

Мит: Трябва да се храните веднага след тренировка

eat-train

Най-вероятно сте чували за това, че ако не изпиете един протеинов шейк и не си набавите необходимите въглехидрати, за да си възстановите енергията от 45 минути до час след тренировка, всичко, за което сте работили досега във фитнеса, или където и да било, ще отиде на вятъра. Разбира се, никой не иска това да се случи и затова бързат да изпълнят тези заръки.

За щастие това ревю на проучване в Journal of the International Society of Sports Nutrition ни изяснява повече нещата. За повечето от нас няма кой знае какво значение, ако ядем веднага след тренировка. Важното е по някое време през деня просто да си набавим необходимите въглехидрати и протеини. Тоест, ако не се нахраните до един час след физическото упражнение, мускулите ви няма да изчезнат, както пише в някои интернет форуми.

Нехраненето след тренировка може да ви се отрази само, ако имате още едно физическо натоварване в същия ден. В едно интервю в Born Fitness се казва, че ако сте хапнали преди тренировка, може да не ядете до шест часа след нея, преди това да навреди на възстановяването ви. Ако, разбира се, незабавното хранене ви помага да си възвърнете обичайното състояние го направете, но ако не сте гладни и искате да получите максимума от вашата тренировка, по-важно е да се фокусирате върху това да си набавите необходимите протеини и калории за деня и да си отпочинете добре.

Мит: Не трябва да се храните няколко часа, преди да си легнете

eating-before-bedtime

Със сигурност сте чели, или някой приятел ви е казал, че не трябва да се яде след 18-19-20 часа вечерта, защото след това изядените калории директно се превръщат в мазнини и по този начин качвате нежелани килограми. Истината е, че всички диети “забраняват” храненето след определен час, защото обикновено хората ядат “junk food” през нощта. Целта на това ограничаване в часове е, хората да се контролират повече и да не си позволяват да приемат повече от необходимите дневни калории.

Това, разбира се, не важи за хора, на които им е препоръчано от лекар да не се хранят преди лягане.

Накратко, всички тези неща се водят задължителни за да помогнат на хората с наднормено тегло да се справят по-лесно с проблемите си. Ако вие обаче нямате нужда да сваляте килограми, тези неща изобщо може и да не ги спазвате.

Истината на здравословния живот и здравословното хранене всъщност не се крие в това кога се храните и колко често го правите. За да се грижите максимално добре за вашето здраве, просто трябва да си набавяте необходимото количество хранителни вещества за деня и да ядете по-качествени и истински храни. Всички тези правила за хранене не са задължителни, а и влияят различно на всеки организъм. Затова трябва сами да намерите най-добрият за вас начин на хранене.