Спирачните дискове са поредният много важен компонент на спирачната система и, за да разберем как да се грижим за тях, първо трябва да знаем как всъщност функционират.
Как работят спирачните дискове?
Те са консуматив, което означава, че всеки шофьор трябва да е подготвен за периодичната им смяна, но кога се налага това? Отговорът на този въпрос далеч не е еднозначен и зависи от вида и качеството на дисковете и накладките, както и от стила ви на каране и условията, в които се използва автомобила. Те, както подсказва и името им, са с форма на метален диск, изработен от специални сплави. В резултат от триенето в спирачния апарат, дискът може да се нагрее до температура от над 500 градуса и това е може би само един от факторите, съкращаващи живота му, защото едновременно с това дискът поема много голямо натоварване и трябва да издържа на триене, за да не се износва твърде бързо.
Видове спирачни дискове
Според материалите, от които са произведени, спирачните дискове се делят на различни видове, съответно и с различни цени. Най-евтини са монолитните дискове, които обаче прегряват бързо. По-скъпи и по-устойчиви са вентилираните дискове, с пробити отвори, през които се отвежда топлината по време на спиране. Най-висок клас при спирачните дискове са керамичните дискове, които се използват при най-скъпите спортни коли и при автомобилите от премиум клас и на практика не могат да прегреят.
В случай на повреда трябва да запомните едно важно правило – винаги се подменят дисковете на цялата ос, дори тогава, когато е повреден само единият от тях. Наред с това трябва да смените и накладките.
Какви са повредите, които водят до смяна на спирачните дискове?
Една от най-честите повреди, с които се сблъсква всеки активен шофьор, е износване на диска. За да установите наличието му, трябва да измерите дебелината на диска на най-тънкото му място и, ако той се окаже твърде тънък или е неравномерно изтрит, незабавно да го подмените.
Втората причина за повреда на дисковете е това, че те често са подложени на прегряване, в резултат на твърде интензивно каране и често спиране.От своя страна прегретите дискове се деформират и това води до биене по време на спиране, което можете да усетите върху педала волана.
Дългите престои също не са полезни за спирачните дискове, защото когато колата не се използва, те ръждясват и започват да скърцат по време на спиране.
Всички тези фактори могат да доведат до блокиране на спирачния апарат, а освен това няма как да не споменем и неправилният монтаж, без почистване на главината на колелото от ръждата, който също ще доведе до неравномерно износване и треперене на волана и педала на спирачката.
За съжаление факторите за повреждане на спирачните дискове, далеч не свършват само с гореизброените, защото употребата на нискокачествени накладки също може да стане причина за образуване на набраздявания по диска, а от там и до нарушения в работата на спирачния апарат.
Известно успокоение, след прочитане на горните редове, може да ви донесе само фактът, че спирачните дискове също не спадат към скъпите резервни части. Тъй като обаче, те наистина имат огромно влияние върху безопасността на движение, трябва редовно да ги проверявате и в случай на износване или повреда, да ги замените възможно най-бързо, за да си гарантирате наистина безопасно шофиране. Разбира се, тук трябва да споменем, че ако това се случва сравнително често и бързо след подмяната на предишните дискове, ще трябва да откриете и отстраните и причината за възникването на повредата, която може да бъде например корозирало бутало на спирачен апарат, лошо качество или неправилен монтаж на накладки и прочие.
Колата в днешни дни е повече от лукс, тя е необходимост, особено в големия град. И, ако искаме да ни служи дълго и вярно, а и да сме в безопасност, когато шофираме, трябва да полагаме грижи за спирачния апарат, така, както и за останалите й компоненти.