Ще бъде ли осъществен замисълът

Apple планира повече независими сервизи да закупуват оригинални части и да ремонтират телефоните на марката. Това ще им позволи да извършват ремонти по почти същия начин, както би го направил Apple Store. Промяната може да бъде от полза за собствениците на iPhone, тъй като Apple продължава да блокира ремонтите. Въпреки това, действията могат да доведат до по-високи цени на резервните части.

Независимите сервизи за ремонт ще се превърнат в оторизирани доставчици на услуги, за да имат право да получават оригинални части от Apple. Има няколко причини, поради които ремонтните магазини не искат да се присъединят. Те ще трябва да платят на Apple, за да бъдат част от програмата. Въпреки това ще бъдат ограничени в извършване на ремонтите, както предварително е описано в дънната платка.

Повечето законни сервизи ще могат да купуват части от Apple според новите правила. Техниците, изпълняващи ремонти, ще трябва да преминат пълен курс на обучение към Apple, който е безплатен. Компанията ще им продава части, заедно с инструменти, наръчници и достъп за диагностика на същата цена, като предложената на оторизирани доставчици на услуги.

Голямото ограничение е, че Apple предлагат части и инструменти за най-често ремонтираните iPhone извън гаранция. Това вероятно означава смяна на батерия или счупен дисплей. За по-сложни и специфични сервизни дейности, тези магазини все още няма да могат да оперират самостоятелно.

За разлика от оторизираните доставчици на услуги, те обаче са длъжни да изпращат клиенти с други проблеми до Apple. Други налични части за подмяна могат да бъдат високоговорители, вибрационни мотори, камери и т.н. Разходите крият риск от увеличаване на цените.

Apple заяви, че ще оповестява цената на предлаганите от нея части, но преди това ще поиска документи, доказващи лицензите на сервизите. Въпреки че цената на допълнителните части идва с гаранция за качество, това би означавало и по-високи разходи за ремонт. Независимите магазини могат да определят свои тарифи. Макар стремежите да са към отворен пазар за ремонт, високите цени все още биха могли да отслабят стимула за всички реномирани фирми за ремонтни дейности. В това число и лица, които се стремят да поддържат iPhone в изряден работен режим.

Програмата говори и за нарастващ проблем, пред който са изправени сервизите за ремонт: че устройствата се заключват все по-често. Apple са особено стриктни при предотвратяването на ремонти, като изискват специфични инструменти или оторизирани части. Докато някои от телефоните все още работят с неоторизирана част, Apple ще се опита да наложи ограничения при предоставяне информация за състоянието на батерията например или други стандартни данни.

Компанията лобира срещу право на ремонт, което ще улесни потребителите и магазините на трети страни да получават резервни части за своите устройства. В крайна сметка, целта е дори при отворена система, гигантът да държи контрола и печалбата от всеки един ремонт. Едва ли това е напълно осъществимо, но нищо не им пречи да опитат.