
Днес в Smart News можете да прочетете специално интервю с Артур Туремка, мениджър на MasterCard за Балканите. Той ще ни разкрие някои от най-важните тенденции, свързани с мобилните и дигитални разплащания.
Smart News: Господин Туремка, Вие сте главен мениджър на MasterCard за Балканите. Как сравнявате България с останалите страни от региона по отношение на използването на безконтактни плащания?
Артур Туремка: Европейците все по-често използват услугите за безконтактни плащания: 52% от трансакциите на MasterCard и Maestro в магазините на упълномощените търговци на дребно в Чехия са безконтактни, като подобни тенденции за растеж се наблюдават в Полша (33%), Унгария (18%) и Словакия (17%). Според данни на Асоциацията на картовите оператори във Великобритания, покупките, направени чрез безконтактни карти в страната, са се увеличили повече от тройно през последната година и са достигнали рекордните 2,32 милиарда британски лири през 2014 г. Безконтактните карти MasterCard и Maestro са налични в 38 държави в Европа (и в 68 държави по света) и всяка една от следните страни – Австрия, Франция, Италия, Холандия, Полша, Русия, Турция и Великобритания – е издала повече от 5 милиона безконтактни карти.
Средно 73% от потребителите в Германия, Полша, Испания и Обединеното кралство смятат, че мобилният телефон е удобно устройство за безконтактни плащания. 42% от гражданите на Полша предпочитат да плащат безконтактно чрез своите смартфони.
България е с най-висок процент плащания в брой сред страните на пазарите от Централна и Източна Европа. Това определено е предизвикателство – плащанията в брой са навсякъде. От друга страна, нашите наблюдения показват, че безконтактните плащания се развиват бързо. Картовите плащания в търговията на дребно са сравнително добре разпространени. Въпреки това не виждаме достатъчно приемане по отношение на плащанията на комунални сметки например, или данъци.
Smart News: Какви мерки смятате да предприемете за развитието и популяризирането на безконтактната технология? Търговските банки оправдават ли очакванията Ви?
Артур Туремка: Изграждането на осведоменост сред потребителите относно ползите от електронните плащания е ключът към приемането на нови и иновативни решения, включително и безконтактните плащания. Скоростта, удобството и сигурността на плащането в магазините, ресторантите и другите всекидневни нужди са сред основните предимства на тази технология. В същото време, безконтактните плащания са отлично решение за натоварените търговски локации, главно заради бързината на трансакциите. При безконтактни трансакции до 25 лв. не е нужно потребителите да въвеждат ПИН код. По-големите суми също могат да се плащат само с едно докосване, но тогава се изисква въвеждане на ПИН за по-голяма сигурност.
MasterCard е лидер в трансформирането на мобилните телефони в сигурни устройства за плащане по света. Заедно с банки, технологични компании, мобилни оператори и производители на смартфони, ние въвеждаме решения за мобилни плащания на всички континенти. В Европа 22 страни прилагат на практика повече от 70 проекта за Near field communication (NFC).
Крайната ни цел е да насърчим масовата употреба на безконтактните плащания и да я превърнем в стандарт за плащане, тъй като тогава ще се видят всички ползи от технологията. Затова, до 2020 г. ще въведем стандарт за безконтактни плащания за европейските търговци.
Smart News: Кои са тенденциите на Балканите по отношение на въвеждането на нови технологии и средства за картови плащания?
Артур Туремка: Има няколко основни тенденции. Първата е превръщането на физическия свят на плащанията в дигитален. Все повече дейности в сферата на плащанията се пренасят в дигиталния свят. Това означава, че хората имат нагласата да използват Интернет за извършване на плащания. Те са все по-активни и в онлайн търговията, и в мобилните плащания, като се възползват от всички функции на мобилните си телефони. Това е главната посока, в която се развива пазарът – тя създава множество различни решения, които използват най-вече т.нар. безконтактна комуникация (near-field communication, или NFC) както за физически трансакции в безконтактен режим, така и за дигитални трансакции чрез създаването на NFC портфейли за мобилни устройства.
Бих искал да спомена някои от нашите партньорства. Първото е с Apple, които преди няколко месеца представиха своето решение Apple Pay – ние си партнираме с тях, за да осигурим NFC плащания за iPhone. Засега тази услуга се предлага само в САЩ, но очакваме, че ще бъде въведена в Европа и Великобритания до края на тази година.
Друго наше чудесно партньорство е това със Samsung – то също е във връзка с едно решение за извършване на плащания, Samsung Pay, което те разработиха заедно с нас. То също ще улесни потребителите да извършват безконтактни NFC плащания с нови смартфони Samsung. Това са ключовите събития в момента, които ще променят отношението на потребителите към плащанията.
Smart News: В кои посоки Балканските страни изостават от по-развитите си западни съседи в използването на иновативни картови продукти и услуги?
Артур Туремка: Регионът на Централна и Източна Европа е познат като лидер в безконтактните плащания по света. 52% от трансакциите на MasterCard и Maestro в магазините на упълномощените търговци в Чехия, са безконтактни, докато подобни тенденции към растеж се наблюдават в Полша (33%), Унгария (18%) и Словакия (17%).
Например, в началото на ноември 2014 г., в сътрудничество с местни търговци на дребно, в Чехия беше пусната услугата MasterPass. Тя използва местния цифров портфейл MasterCard Mobile, който в момента се използва от 60 000 потребители. В Полша MasterPass беше пусната през юли 2014 г. В момента повече от 50% от полските онлайн магазини я предлагат като един от начините си за извършване на плащания.
В Унгария MasterCard работи в партньорство със застрахователната компания Allianz, за да пусне първия в страната мобилен POS терминал, който позволява на мобилните телефони да четат банкови карти. От момента на пускането на пазара през февруари 2015 г., повече от 500 застрахователни консултанти на Allianz са получили и активирали терминали mPOS.
Smart News: По какъв начин ще отговори MasterCard на разплащателните услуги на своите конкуренти, като например Apple Pay, Google Wallet и други?
Артур Туремка: Всъщност MasterCard работи и с Apple, и със Samsung, за да предостави безпроблемно и сигурно плащане на потребителите и търговците. Ние работихме с Apple за интеграция на Apple Pay. Плащанията чрез Apple Pay са свързани с услугата „Цифрово активиране“ (MDES) на MasterCard. Обявена миналата година, тази услуга, която MasterCard доставя на банки, позволява едно свързано устройство да се използва за всекидневно пазаруване и плащания. Това означава, че и за потребители, и за търговци всяка покупка, направена с MasterCard през iPhone 6, iPhone 6 Plus и Apple Watch, ще предлага сигурността, ползите и гаранциите на която и да е друга трансакция MasterCard. По този начин MasterCard изгражда основата за сигурните мобилни трансакции, така че потребителите да могат да използват картите си когато, където и както пожелаят.
Нека ви дам един чудесен пример за MasterCard решение за онлайн и мобилна търговия. През 2013 г. MasterCard пусна услугата MasterPass. Tя предлага удобен, лесен и сигурен начин да се извършват плащания онлайн, в магазините и през приложенията. MasterPass осигурява на потребителите един прост процес на проверка, който премахва нуждата от въвеждане на подробни данни за картата при всяка покупка. MasterPass улеснява търговците да предлагат свои собствени портфейли, както и удобни и сигурни решения за плащане на потребителите.
Е, драги читатели, както виждате MasterCard работят здраво, за да предоставят на потребителите възможно най-лесните, удобни и сигурни начини за плащане. Безконтактните плащания са се запътили стремглаво и към нас тук, в България. Остава да почакаме, за да видим как ще се отразят те на българския клиент, когато става въпрос за всекидневни покупки и плащанията за тях.