Фейсбук алгоритми

Социалните мрежи ни манипулират чрез показването на определен тип съдържание.

От години сме свикнали да консумираме определен тип съдържание, което ни се подава от социалните мрежи, считайки че не съществува вариант да преодолеем алгоритмите. На практика вече има инструменти, които могат да ни помогнат в избягването на влиянието от Facebook. Не се налага да трием профилите си в онлайн платформите за общуване, а просто да вземем мерки, особено ако скандалът около Cambridge Analytica е успял да провокира тревога в нас.

Бомбата, която хвърли Cambridge Analytica

Cambridge Analytica е създадена като изследователска компания, а за нея се споменава в изданията още през 2016-та година. Две години по-късно обаче, през април, името им беше замесено в грандиозен скандал. Става ясно, че през 2015-та фирмата се е сдобила с достъп до 50 милиона потребителски профили във Facebook, а след това лъсва цялата истина – профилите са били над 87 милиона.

Cambridge Analytica получава част от данните след доброволно попълнен тест на психологическа тематика. Негов автор е учен-психолог, който използва информацията, за да я предаде на компанията. Въз основа на анализите Cambridge Analytica разбира как да формира и показва персонализирана реклама, а резултатите водят до победата на Доналд Тръмп на изборите в САЩ. Установено е, че над 200 избирателни процеси също са се повлияли от манипулацията.

Публикациите, които разкриха машинациите, удариха по имиджа на Facebook, а това доведе и до сриване на акциите на социалната мрежа. Собственикът Марк Зукърбърг се изправи пред Конгреса на САЩ, за да отговори на актуалните въпроси. Това което се наби на очи обаче, беше липсата на познания на конгресмените по функционирането на Facebook и интернет в днешно време.

Повече информация по темата можете да прочетете тук.

Положителното е, че повече хора научиха за влиянието на Facebook, а обикновените потребители започнаха по-сериозно да се замислят върху зависимостта си от социалната мрежа. Сега е повече от категорично доказано, че Facebook дава отражение върху различни страни от нашия живот, включително и върху резултата от вота на изборите.

Жертва ли сте на Cambridge Analytica

Facebook реагира след скандалите и бързо предложи възможност за проверка на потенциалните жертви на Cambridge Analytica. На този линк всеки може да разбере, дали неговите данни са изтекли нерегламентирано и има вероятност да са употребени от трети лица. В помощния център на Facebook веднага става ясно дали информацията от вашия профил или тази на приятелите ви е била споделена с Cambridge Analytica чрез приложението This Is Your Digital Life (Това е Вашият дигитален живот).

cambridge analyticaИзползвайте момента, за да ревизирате и актуализирате настройките си, свързани с използването на различни приложения във Facebook. Ако забележите апликации, които не са ви познати, или не си спомняте да сте активирали, обмислете да ги изтриете. Те могат да създават рискове, въпреки това, а за да се предпазите от нови злоупотреби, първо се запознайте подробно с тях.

достъп до приложениятаОпасен ли е бизнес моделът на социалните мрежи

При сърфирането в мрежата и използвайки редицата социални предимства, които ни се предоставят привидно напълно безплатно, ние неволно споделяме голям обем от информация за себе си. Социалните мрежи я използват, за да излъчват рекламните си послания. Рекламодателите получават данни за потребителите, за да таргетират съобщенията си към тях – това представлява бизнес моделът, работещ в социалните мрежи. Ето защо, ако сте наскоро родила майка, вие ще виждате предимно реклами на памперси и биберони, а не маркови автомобили, които ще бъдат предложени на вашия съпруг например. Ако се интересувате от спортни събития, ще бъдете заливани с реклами на добавки, храни и прояви със състезателен характер.

Нещата се случват, не само благодарение на информацията, която ние сами предоставяме за себе си, когато попълваме профила си. Алгоритмите имат свойството да анализират поведението ни и действията ни в мрежата, дори и да сме извън нея. Така Facebook ни опознава достатъчно добре и може да опише с поне сто характеристики всеки един от своите потребители. Сред тези, които могат да бъдат споменати, са къде обичат да почиват, притежават ли личен автомобил и какъв е той, имат ли кредитни карти и колко на брой са те, възползват ли се от промоционални оферти и т.н.

Социалните мрежи трупат информация и чрез други страници, не само чрез профилите. Това става с помощта на бисквитките (cookies), Facebook Pixel, оторизацията, която правим на сайтове чрез регистрацията ни в най-популярната интернет платформа.

Mozilla ни спасява – избягайте от алгоритмите сега   

Искате да не сте зависими от контента и да получавате новини, извън схемите на алгоритмите?

Имате два варианта.

Използвайте отделен браузър, без да се идентифицирате чрез профила си в социалната мрежа. Вторият начин за решаване на проблема е да си инсталиране новия плъгин Facebook Container. Mozilla създаде приставката, която на този етап е налична само за браузъра, поддържан от тяхната компания.

Facebook Container има за цел максимално да спъне социалните мрежи при проследяването на потребителите, когато те се намират на външни сайтове. По този начин той създава принос за по-свободно консумиране на медийно съдържание.

Приложението формира контейнер за работа във Facebook, който използва собствени файлове с бисквитки. Те не се транслират към Facebook и мрежата няма опция да види поведението ни.

Все пак не бива да се забравя фактът, че Google също има своите алгоритми и ежедневно ни предлага съдържание, съобразено с интересите и предпочитанията ни.

Обратно към RSS

Покрай шумната история с Cambridge Analytica мнозина си спомниха за формата RSS и инструментите за четене на новини чрез него. Този метод за потребление на съдържание беше масов през периода 2008-2012 година. Услугата Google Reader обаче беше закрита, а Facebook наложи своите възможности за четене на новини.

RSS спомага именно за прескачането на недостатъците при консумацията на новини чрез Facebook. Той няма навика да събира данни от потребителите и не излъчва подбран контент според видяното от тях по-рано. RSS групира в категории, но не са му необходими големи обеми от записи. Потребителите могат да изберат – да им бъдат показани само заглавията, или да прочетат пълните текстове на новините.

За да се възползвате от услугата, трябва да си инсталирате RSS четец. Първо проучете дали сайтът има RSS-фийд и дали ще може да видите новините му чрез този формат. След това се насочете към RSS-агрегатори, като например The old reader, Feedly, Veen Reader. Добавете сайта за четене и се насладете на съдържанието.