Google е безспорния крал на търсещите машини от край време. Според статистическите данни, гиганта отчита смайващите 91,47% от всичкия трафик за търсене, като обработва над 3,5 милиарда заявки на ден. Това не е чак толкова изненадващо, колкото ви изглежда. В края на краищата, отдадеността на търсачката към потребителите и склонността й да ги поставя на първо място, остава несравнима.
Това обаче, което много “търсещи” не знаят, е как да използват “операторите за търсене” на Google. Може да ви се стори странно, но тези хора са над 90%! Дори и да се занимавате със SEO или нещо подобно, със сигурност в тази публикация, ще намерите нещо полезно за вас, което не сте го знаели и благодарение на което ще спестите много време и нерви.
Операторите на Гугъл са чудесен начин да подобрите практическата си работа с най-голямата търсачка, да извършвате по-добри и по-конкретни проучвания и да се докоснете до конкурентите си.
Какво точно представляват операторите за търсене?
Това са специални символи, знаци и команди, които, когато сте влезли в лентата за търсене на Google, позволяват по-разширени възможности от обикновените текстови търсения. Тези операторите могат да бъдат полезни за всичко от проучване на съдържанието до технически SEO одити.
Ще ви покажа 13 основни оператора за търсене в Google, от които трябва да се възползвате.
1. Насочване към конкретен домейн (site:)
Операторът “site:” е може би най-простият от всички. Както вероятно сте предположили, той ви позволява да търсите само резултати от конкретен уеб сайт (домейн).
Например, ако искате да търсите най-добрите страници на нашия собствен сайт (Az-Moga), бихте искали да въведете site: az-moga.com в Google. Това е! Трябва да получите резултат като изображението по-долу.
Разбира се, можете да добавите и ключови думи, които да вървят заедно с вашето търсене.
Ако искате да търсите конкретно съдържание, в определен сайт, след домейна, напишете и това, което търсите, например “site:az-moga.com техническо seo”.
Същото се получава и когато търсите всички публикации от дадена тема в конкретен сайт.
Ползите на този оператор са доста очевидни. Той може да ви помогне да се впуснете в библиотеката на съдържанието на всеки уеб сайт, било то конкурент, съдържание, което ви вълнува или блог, в който ви интересува да пишете и да проверите предварително темите.
2. Търсите точно съвпадение (“”)
Търсачките, като Google, имат неприятния навик да разчупват термините за търсене, за да бъдат полезни. Макар че това обикновено е нещо добро, може да е разочароващо, ако търсите съдържание, в което се споменава нещо много конкретно.
Ако искате Google да ви показва резултати с точно съвпадение, просто сложете вашето търсене в кавички. Например:
Използването на кавички елиминира широките резултати от търсенето, което е полезно, ако контекстът се промени, когато думите се отделят. Това е особено вярно, ако се опитвате да добавите брандове към микса.
Това също така предотвратява показването на синоними в резултатите, ако извършвате заявки за една дума. Може да е много полезно и при търсене на цитати, пасажи от книги, текстове на песни и много други.
3. Точни съвпадения в заглавието (intitle:)
Операторът “intitle:” работи по същия начин, както и кавичките, по отношение на резултатите от точно съвпадение. Но, както подсказва името, той ще връща само резултатите, които имат точно съвпадение на ключовите думи в заглавието на страницата (тайтъл тага).
Ако използвате фраза за търсене с две или повече думи, не забравяйте да я включите в кавички след оператора “intitle:”.
Например, ако искате да потърсите постове с фразата “резултати от търсенето” в заглавието, ето какво искате да въведете:
Причината за използването на оператора “intitle:” е подобна на използването на кавички.
Насочването към заглавията обаче, понякога може да доведе до още по-подходящи резултати с точно съвпадение. Това също може да бъде полезно, когато проверявате колко добре е оптимизирано конкурентно съдържание за определена ключова дума, към която планирате да се насочите.
4. Съвпадения в URL адреса (inurl:)
Ако трябва да потърсите съвпадения в URL адреса на публикацията (а не в заглавието й), ще искате да използвате оператора за търсене “inurl:”. Точно като “intitle:”, можете да включите фрази за търсене в кавички за точни съвпадения.
Но, ако предпочитате да търсите ключови думи в определен ред, просто използвайте няколко оператора “inurl:” в едно търсене. Например:
Друг полезен начин за използване на оператора “inurl:” е да се филтрират резултатите по държави. Ако искате специално резултати от Гърция, просто добавете inurl: .gr към вашето търсене.
Oператорa “inurl” не работи толкова добре за България, заради проблемите на Google да разбира кирилицата, заради лоша транслитерация или неправилно изписани url адреси. Но, въпреки това виждате, че може да е изключително от полза.
5. Търсене на конкретни типове файлове (filetype:)
Всеки знае, че уеб сайтовете съдържат и обслужват много различни типове файлове. Не всичко е текстово съдържание….
Понякога може да искате да намерите конкретен вид файл, независимо дали е PDF, JPG, PNG или нещо друго. Това е мястото, където операторът “filetype:” е полезен.
Може да не забележите веднага ползата на този оператор, но той е изключително мощен, когато се комбинира с оператора “site:”, за който вече знаете. Особено, ако търсите конкретно съдържание от известен източник.
Например, ако търсите PDF презентация, публикувана в сайта WebsiteDesign.bg, ето какво трябва да въведете:
Много полезно, нали?
Чрез този оператор можете да намерите всякакви интересни неща, които не се виждат на пръв поглед.
6. Намиране на подобни страници (related:)
Искате ли да получите бърза представа за това, какви сайтове Google смята, че са подобни на вашите? Операторът за търсене “related:” може би е най-бързият начин да видите това от първа ръка.
В допълнение към търсенето на подобно съдържание операторът “related:” обикновено показва резултати от най-добрите нишови сайтове.
Това означава, че можете лесно да го използвате, за да определите най-добрите си конкуренти. И отново, за България не се справя по най-добрия начин.
7. Търсене на предишни версии (cache:)
Търсенето на предишната кеширана версия на страница може да ви каже кога е било извършено последното обхождане. За целта използвайте оператора “cache:”, последван от URL адреса на страницата, която искате да проверите.
Ще разберете, че виждате кешираната версия на дадена страница, ако видите следното известие:
Основната причина, поради която бихте използвали оператора за търсене “cache:”, е да получите достъп до даден сайт, който в момента не е онлайн по някаква причина. Можете да видите кога е бил на разположение за последен път и да получите достъп до кешираното съдържание.
8. Търсене на диапазон от резултати (“…”)
Интернет е пълен със списъци и странициране, които могат да включват от няколко до хиляди неща.
С Google можете да стесните търсенето си и да включвате само резултати с определен брой елементи.
Например, можете да търсите публикации, в които има само цифри от 1 до 10 или от 10 до 100. Можете да включите и някакви думи, примерно “фотоапарат $100…$200”.
Същия оператор се използва, когато искате да намерите резултати от определена времева рамка. Възможно е да търсим какви събития са се случили между 1300 и 2000 година.
Използването на този оператор е малко по-нишово, но все пак може да се окаже много полезно и да ви спести главоболие, когато се използва в точното време.
9. Изключване на думи (-)
Символът минус е един от най-характерните оператори в този списък. Той може да бъде поставен пред някой друг оператор, за да изключи нещо от резултатите.
Например, ако операторът “site:” покаже резултатите от конкретен домейн, добавянето на символа минус ще изключи всички думи (фрази) които желаете и силно ще стесни вашето търсене, спестявайки ви много време.
Ако търсите публикации за дигитален маркетинг, но не искате да виждате резултатите от Уикипедия, бихте написали така: “дигитален маркетинг -wikipedia.org”
10. Когато не можем да се сетим дума или фраза (*)
Случва се умът ни да ни изневери и да не се сещаме за нещо, а пък да си спомним само определена част от него. Точно тук на помощ идва звездата. Можем да я сложим на мястото на липсващата дума или фраза и така Google много по-лесно ще попълни нашите празнини.
Имаше един невероятен филм с Тим Рот, който играеше изключителен пианист на голям кораб. Със сигурност си спомням, че филмът се казваше The legend of… и тук имаше някаква година, но коя точно беше…?
“The legend of *” – проблема при това търсене е, че има много филми, които започват така или съдържат в себе си тази фраза. При това положение, просто дописвам отзад името на главния герой или нещо друго, което се сещам от филма. Ето го резултата:
Всичките резултати са за този филм. Въпреки, че търсенето не е много правилно, Гугъл е достатъчно интелигентен, за да се сети съвсем недвусмислено, кой е филма, който търсех. Даже ми е показал заглавията и на английски и на български.
11. Търсене чрез синоними (~)
Българският език е много богат на синоними. Те могат да бъдат полезни при много случаи – проучвания, писане на книги, копирайтинг и други. Ако ви се наложи да намерите уеб сайтове на определена тематика (а не такива, включващи определена фраза), просто сложете ~ пред търсенето си. Не работи за Google.bg.
12. Търсене на изображения
Това не е оператор, ами е една от основните функции на самата търсачка.
Ако искате да търсите в определен сайт, първо напишете ключовата дума, след това ползвайте оператора site: и напишете домейна, в който искате да търсите.
Ако обаче искате да разберете дали някой някъде е ползвал ваше изображение или просто искате да видите на колко места я има дадена снимка, тогава ползвайте тази функция:
Подобна информация, можете да научите и от този сайт: Tineye.com.
13. Наблюдаване на реални резултати
Това е бонус към всички оптимизатори на сайтове, макар някои от тях да ги знаят, то другите със сигурност ще се зарадват.
Всички знаете, че повечето популярни браузъри имат инкогнито режим. Така не се пазят никакви данни, респективно отпада персонализацията и можем да виждаме истинското класиране в търсачката.
Опера са стигнали още по-далеч, като инкогнито прозореца им е истински ВПН:
Вместо това, бихте могли да ползвате специален урл адрес на Google, който не се влияе от персонализацията. Тази поредица &pws=0 премахва персонализацията, например: https://www.google.bg/search?pws=0&q=каквото%20търсите.
Или пък ако по някаква причина не искате въобще да отваряте Гугъл, може да се възползвате от всичките функции на търсачката тук: Startpage.com.
Ползвайки подобен сайт, вашите търсения няма да бъдат записвани, нито вашия IP адрес и няма да се инсталират бисквитки на браузъра ви.
Заключение
Повечето потребители на Google не знаят, че операторите в мрежата за търсене дори съществуват. И докато някои по-напреднали може да са запознати с тях, те често забравят да се възползват от многото им предимства.
И като за край съм ви подготвил две изненади. Може би вече сте се уморили от сериозна работа в Google. Не затваряйте страницата. Напишете Breakout Google и кликнете на първия резултат. Директно в самата търсачка, ще можете да поиграете тази стара, но все още доста вълнуваща игричка.
Ако пък сте фенове на Пакман, то напишете Google Pacman….. и играйте 🙂
Ако ви е допаднала статията и мислите че е била полезна, последвайте ни в социалните мрежи – очакват ви още много приложими съвети и стратегии.
Бъдете великодушни, споделете материала, позволете на вашите приятели и познати, да научат как да боравят максимално добре с търсачката на Google.
Източник: Аз мога