Кол център

“Следващия път, когато резервирате самолетен билет по телефона, вероятността да говорите с британец от Кардиф или индиец от Бангалор е малка. Вместо това, гласът от среща най-вероятно ще идва от България.” — гласи публикация във в-к The Independent, която разглежда защо повече британски компании избират държавата ни за седалище на кол центровете си.

eBay, Sky, Seatwave и Zumba Fitness вече са преместили част от обслужването на клиенти в България. Според някои пазарни анализатори, растящият интерес към България и подобни страни намекват за бавното, но сигурно утихване на Индия като световна столица на кол центровете. Компаниите търсят алтернативи с по-добри езикови умения и по-богата култура на обслужване, която се доближава до западната.

[cquote]Топ локация за кол центрове в Европа?[/cquote]

Високата говоримост на чужди езици сред младежите и ниските работни заплати (спрямо европейските) позиционират страната ни като една от най-привлекателните локации за кол центрове в рамките на Европейския съюз.

“Когато започнахме дейността си през далечната 2008 г., България бе непозната територия със застаряваща телеком инфраструктура и практически никаква аутсорсинг дейност.” — споделя Джонатан Гладуиш. Джонатан е основател на кол центърът 60K, в който работят 650 служителя с общо 27 чужди езика. “Всичко това, разбира се, се промени с течение на годините. Разбрах колко високообразовани са младите хора тук. 93 процента от хората в компанията ми имат бакалавърска или магистърска степен. И прекарват между две и четири години, работейки за нас.”

[cquote]Сигурност и работни условия привличат българи за кариера в кол центровете[/cquote]

Именно позитивната нагласа на младите българи към кариера в местните кол центрове прави страната привлекателна за чуждестранните компании, търсещи квалифицирани служители за обслужване на клиенти. Докато британските, немските и френските младежи гледат на такава работа като спънка, то българските я виждат като обнадеждаващо начало. Във времена, когато младите европейци се затрудняват да намерят работа по специалността си, новоизлюпените университетски кадри у нас залагат на сигурността, която кол центровете примамливо предлагат.

Ако в Индия кол центровете са арени на битка между квалифицирани работници, които работят ден и нощ за издържане на многолюдните си семейства, то в България това са регулирани компании с привлекателни условия на труд на фона на масовата посредственост, предлагана от средния и малък български бизнес.

“Чувствам се като част от една голяма компания, която ми дава сигурност и стабилност. За мен това е безопасна и добра стартова позиция, с която да развивам уменията си.” — споделя Кристиян, студент втори курс в Стопанския факултет на СУ, който работи почасово в кол център. “Харесва ми, че длъжността е ясна и всички я спазват. Не може да те накарат да направиш нещо, което не ти е вписано в длъжностната характеристика. Знаеш какви права и задължения имаш, когато подписваш договора. В България не навсякъде е така.”