
Проектиране на автономни дронове за изстрелване на ракети
Стартъпът Aevum представи продукта от многогодишна разработка – лъскав ракетен самолет, наречен Ravn X. Той е дълъг 80 фута, висок е 18 и има 60-футов размах на крилата. Това е най-големият автономен самолет в света. Той няма пилотска кабина, защото очевидно не се нуждае от пилот. Вместо това, след автономно излитане от писта със средна дължина, Ravn X ще издигне двустепенна ракета с течно гориво на височина до 60 000 фута. Там ще освободи полезния си товар, който ще се впусне в орбита.
За идеята
Aevum е основана през 2016 г. и се фокусира върху софтуер, проектиране и изграждане на ракети. До 2019 г. компанията отбеляза добър напредък, но се нуждае от допълнително финансиране за първото си стартиране. Това стана факт в края на миналата годината, когато друго предприятие излезе в несъстоятелност. Тогава американските космически сили прехвърлиха на Aevum договор за 4.9 милиона долара. Компанията ще започне тестване през 2021 г. и се надяваме да направи опит за първо изстрелване от космодрума Cecil във Флорида.
Предимства
Ravn X е проектиран да минимизира разходите и да използва съществуващите технологии и инфраструктура. Дронът работи със стандартно реактивно гориво. Той може да се експлоатира от летище и е подходящ за многократно използване, като всеки търговския самолет. Очаква се Ravn X да предложи скорост, гъвкавост и ниски разходи на експлоатация. Компанията е една от многото космически стартиращи фирми, които се борят за част от сателитния пазар.
Гигантите
Всеки е чувал за SpaceX. Но ако SpaceX е готов да доминира при големи полезни товари, по-малките ракети се стремят да доставят по-бързи и по-евтини изстрелвания. Малките сателити са на път да заменят старите устройства. Ако сензорите, електрониката и компютрите предоставяха възможности за сателити с размерите на автобус, то сега те трябва да бъдат пригодени за устройства малко по-големи от тостер.
Rocket Lab е водещ сред доставчиците на малки сателити. Има богата конкуренция, но никой друг все още не предлага възможности за автономно стартиране. Ракетата на Northrop Grumman е най-утвърденият пример. Pegasus е ракета с въздушно изстрелване. Тя е в експлоатация от 90-те години на миналия век. Различава се в използването на твърдо ракетно гориво. Подобни устройства са по-малко сложни и по-надеждни, но също така и потенциално по-опасни.
Срокове и опити
Реализирането на Virgin може да е поучително, когато става въпрос за времеви линии. Компанията беше планирала тестване и пускане на пазара още през 2018 г., но това беше значително забавено. При първия им опит за изстрелване, ракетата не сработи и трябваше да бъде хвърлена в океана. Дори на SpaceX му бяха необходими няколко проби, за да стигне до орбита и да предостави данни, както беше предвидено.
По същия начин стартъпът, който наскоро беше закрит, е проявявал интерес към търговски операции през 2019 г. преди да настъпят финансовите му проблеми. Aevum изглежда финансово по-стабилен, претендирайки за 1 милиард щатски долара в държавни договори. Винаги има несигурност и възможността за неочаквани закъснения в изследването на космоса предлага редица рискове. Сроковете са необходими, но могат да се променят.
Дали Ravn X на Aevum ще излезе над земята в близко бъдеще, предстои да разберем. И все пак, компанията е още един пример за частната космическа индустрия, предлагаща нови начини за извеждане на хора и материали в орбита. От SpaceX до автономни изстрелвания на безпилотни летателни апарати, това е вълнуващо време за онези, които искат да надскочат следващата граница.