
Водородните горивни клетки могат да захранват следващо поколение тежкотоварни превозни средства
General Motors сключи сделка с производителя на търговски превозни средства Autocar за използване на неговата технология за водородни горивни клетки. Те ще се използват за захранване на редица тежкотоварни работни превозни средства.
Autocar е компания базирана в Бирмингам. Тя е 126-годишен производител на работни превозни средства от клас 7 и 8, включително камиони за боклук, миксери за цимент, терминални влекачи и др.
Водородът като гориво
Водородните горивни клетки, които използват компресиран водород като гориво и отделят водни пари като единствената емисия, се разработват от десетилетия. GM кондензира своята система с марка Hydrotec в мощен куб. Той обхваща 300 отделни водородни горивни клетки, чието текущо поколение може да изведе 80 kW нетна мощност.
Автомобилният производител заяви, че иска да използва кубовете за различни уреди. Такива са мобилни генератори и временни зарядни устройства за EV. Сега този списък се разрасна, за да включва и професионални превозни средства.
Ultium
Въпреки че батериите на GM за EV с марка Ultium са подходящи за пътнически превозни средства, по-големите камиони и професионалните превозни средства се нуждаят от различно решение, ако искат да елиминират вредните емисии. Power Cubs на компанията Hydrotec са леки, което позволява големи полезни товари, отличен обхват и бързо зареждане с гориво.
Първото от тези превозни средства ще влезе в производство през 2026 г. в завода за камиони Autocar в Бирмингам. Най-напред ще бъдат изградени миксери за цимент, рол-оф и самосвали. Всички те имат обща архитектура. Ще бъдат последвани от камиони за отпадъци и терминални влекачи.
Едно от най-големите предизвикателства обаче е липсата на инфраструктура за зареждане с водород и гориво. Въпреки че технологията се разработва от десетилетия, има само малко повече от 50 бензиностанции в Калифорния, предимно групирани около Лос Анджелис и района на залива. Източното крайбрежие се опитва да се включи в действието, с шепа станции. Някои от тях още са в процес на разработка. Ако излезем извън рамките на най-развитите страни, в останалите положението е направо плачевно.
Бягане с препятствия
Обемното енергийно съдържание на водорода е ниско, което прави съхранението на му предизвикателство. Последното изисква високо налягане, ниски температури или химически процеси, за да се съхранява компактно. Преодоляването на този проблем е важно за лекотоварните превозни средства, тъй като те често имат ограничен капацитет за съхранение на гориво по размер и тегло.
В допълнение към професионалните превозни средства, GM ще използва своята технология Hydrotec за мобилно производство на енергия. Генераторите, захранвани с водород, са предназначени за търговски и военни клиенти, но автомобилният производител планира да предлага версии за битова употреба в бъдеще.