Robotic-Prosthesis-Drumming-Arm

Когато барабанистът Джейсън Барнс загубил долната част на дясната си ръка вследствие на токов удар, неговото бъдеще като музикант не изглеждало много обещаващо. Сега, благодарение на роботизирана протеза, изобретена от професор Гил Уайнбърг, основател и директор на Georgia Tech Center for Music Technology (GTCMT), Барнс отново може да прави това, което обича.

Новата протеза дава възможност на барабаниста да използва три различни палки – едната държи в лявата си ръка, както обикновено, а другите две са прикрепени към роботизираната ръка, която започва от бицепса на Барнс. Едната ще контролира движенията на ръката нагоре-надолу, както и електрическите импулси на тялото му, измерени с електромиографски мускулни сензори. Втората палка анализира ритъма, който се свири и използва вграден мотор, като по този начин може да измпровизира сама, добавяйки измерения, които досега не сме виждали и чували на сцена.

“Втората палка има собствено съзнание. Барабанистът се превръща в киборг. Интересно е да го гледаш как свири и имровизира с част от ръката си, върху която няма пълен контрол”, казва професор Уайнбърг. Барнс от своя страна го намира за повече от интересно. “Обзалагам се, че много метъл барабанисти може да завиждат на това, което мога да правя сега. Скоростта е добра. По-бързо винаги е по-добре.”, казва той, имайки предвид, че автоматичната палка се движи по-бързо отколкото реално позволяват човешките възможности.

Професор Уайнбърг е създал още робот, който може да свири на барабани, както и такъв, който може да свири на маримба. И двата робота могат да копират човешко изпълнение благодарение на програмирани алгоритми. Третата палка към роботизираната ръка използва подобна технология, за да “слуша” това, което се свири и да добави своя подходяща мелодия. Ако барабанистът не иска да чува допълнителната палка може просто да завърти ръката си, така че тя да не удря барабана.

Ето и видео, което показва как точно работи протезата: