Uber-App

Българските таксиметрови шофьори отново заплашват, че ще излязат на протест, ако новата услуга Uber не бъде забранена в България. Това става ясно от разпространено отворено писмо на една от най-големите браншови организации „Съюз такси“, в което превозвачите заявяват намерението си да блокират София, ако не последват законови мерки срещу Uber.

Виж още: Uber придоби компанията за картографиране deCarta

Обвиненията към Uber са, че компанията извършва нерагламентирана търговска дейност, а нейните шофьори нямат необходимите разрешителни и документи, законово извисквани от таксиметровите шофьори. „Ако КЗК и прокуратурата не предприемат по случая съответните законосъобразни действия, то законните превозвачи и водачи (шофьори) ще бъдат принудени като самоотбрана срещу международния закононарушител да блокират столицата, докато това се случи“, е написано в част отвореното си писмо от „Съюз Такси“.

Uber официално започна работа в България в началото на декември миналата година и към днешна дата извършва услугите си на територията на София. У нас се предлага само нискотарифната услугата UberX, а автомобилите, които работят съвместно с Uber, са на частни лица, които са решили да се запишат като шофьори. Именно тук идва проблемът, за който сигнализират от „Съюз такси“ в жалба до КЗК. В България, за да стартират работа, всички таксиметрови дружества трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към транспортното министерство. Самите водачи трябва да имат удостоверение, че са преминали психологически тест, а тези на Uber нямат този документ.

В откритото писмо браншовата организация се е прицелила и към две български приложения – TaxiStars и TaxiMe. Според секторната организация софтуерната компания е нерегистриран превозвач, но няма достатъчно доказателства, за да докаже това. Те смятат, че всичко е законосъобразно без факта, че TaxiStars се ползва и от таксиметрови шофьори на превозвачи, които не са сключили договори за ползване на корпоративно ниво. Браншовата организация смята и всички „виртуални диспечери“, или тези, които не са сключили договори за повикване на такси, за закононарушители, пише Капитал.