
2013 година може да бъде определена като отлична за компанията Samsung, която разшири своята Galaxy S серия, експериментира с огънати дисплеи, порадва се на изключителни приходи и пусна на пазара Galaxy Gear, който стана нарицателно за понятието „умен часовник“.
Същевременно компанията успя да задържи контрола си над Android пазара, увеличи продажбите на своите таблети и все още диша зад врата на Apple, особено в съда.
Началото

Годината за южнокорейската компания започна на CES 2013, където тя представи два прототипа на гъвкави дисплеи. Тогава ни се струваше нереално и доста футуристично, но до края на годината Samsung успя да пусне Galaxy Round, който не беше точно копие на прототипа, но все пак ни даде усещането, че в скоро време можем да имаме подобно устройство в джоба си.
Манията продължава
Без съмнение обаче Galaxy S4 определено бе устройството на годината за компанията. Въпреки жестоката конкуренция в очите на LG, Sony и HTC, Samsung доминираше Android пазара с последния си флагман. 5-инчовият Full HD дисплей, 13-мегапикселовата камера и иновативните софтуерни функции превърнаха S4 в устройството, което всеки Android фен искаше. Това не бе всичко обаче. Желанието на феновете се превърна в реална покупка и, според неофициални данни, над 40 милиона бройки от хай-енд устройството на Samsung са били продадени за срок от шест месеца. Galaxy S4 бе единственото Android устройство, което си заслужава, ако съдим по данните за продадени бройки и изпратени такива от компанията до ритейлърите. Пример за това са не толкова цветущите продажби на иначе невероятните джаджи Sony Xperia Z1 и LG G2, които някак си страдат от липса на достатъчно приходи.
Дали заради невероятния успех на Samsung Galaxy S4 още през първия месец на неговото официално обявяване, дали заради ред друг причини, компанията пусна още няколко негови версии за онези, които търсеха нещо различно или просто не можеха да си го позволят – Galaxy S4 Mini, Galaxy S4 Active и Galaxy S4 Zoom – за всекиго по нещо. Същевременно компанията представи и Galaxy Note 3, с който вдигна летвата изключително високо, особено по отношение на размера..на дисплея.
За всекиго по таблет
Всеизвестно е, че южнокорейската компания е от онзи тип корпорации, които предпочитат да бълват много и разнообразни продукти, вместо да разчитат на един, два, които да държат върху раменете си цялостните продажби и приходи.
Samsung не пожела да остане по-назад на пазара на таблети и пусна Samsung Galaxy Note 10.1 2014 edition, Galaxy Note 8.0, Galaxy Tab 3 Kids и Galaxy Tab 3 8.0, от които общо бяха продадени над 40 милиона бройки – цел, която компанията си постави още в самото начало на 2013 година.
Умно време
Дебютът на умния часовник Galaxy Gear не донесе много приходи на компанията, но пък с пускането на джаджата тя доказа, че има интерес да завладее и една все още „неизследвана“ територия. Очаква се Samsung да продължи да работи върху иновативните джаджи тип аксесоари към основните такива, но определено трябва да вметнем, че цената им ще играе ключова роля, тъй като потребителите все още не са убедени в полезността и необходимостта им.
Ожесточена битка в съда
През февруари месец Samsung загуби патентно дело в Япония срещу Apple, в което се твърдеше, че Apple нарушава защитена интелектуална собственост в част от мобилните устройства, които произвежда. През ноември месец по време на друго дело съдебните заседатели отсъдиха Samsung да заплати 290 милиона щатски долара щети на Apple за нарушени патент. През декември южнокорейската компания загуби още едно дело, по време на което съдът реши, че Apple не нарушава нито един от патентите на Samsung относно технологията за размяна на текстови съобщения.
Силни и слаби страни на Samsung през годината
Силни страни:
- Постижения в областта на инженеринга – производство на хардуерни части и потребителска електроника
- Ниски производителни разходи
- Иновативни софтуерни функции
- Изключително позната марка
- Разнообразна гама от продукти
Слаби страни:
- Прекалено много дела в съда, довели до загуба
- Липса на собствена операционна система
- Фокусиране върху прекалено много устройства, които трудно се поддържат
- Фокусиране предимно върху хардуера, което оставя софуера на заден план
- Концентрацията на компанията е предимно върху смартфони
Годината свърши, ами сега?
Трябва да признаем, че 2013 година бе успешна за Samsung, въпреки загубите й в съда. Компанията доминира на Android пазара и въпреки, че използва различна операционна система е основният конкурент на Apple, която се радва на завидни приходи и интерес.
2014 вече настъпи, CES e след няколко дни, предстои и Световният мобилен конгрес. Дали новата година ще донесе и нов късмет на южнокорейската компания – предстои да разберем.