sony-xperia-z1-picture-9

Колко често си купувате нов смартфон? Повечето потребители предпочитат да закупуват нови устройства от една продуктова категория веднъж на две години. Това е една от основните стратегии на Apple, които пускат големите си ъпгрейди на устройствата веднъж на две години.

Двугодишният цикъл е наложен и от мобилните оператори, тъй като повечето им договори с потребителите са за такъв период. Много малък е броят на телекомите, които предлагат изплащане или субсидиране на телефони с договор за една година. Apple се разбира перфектно с операторите и точно заради това предлага големи и значими промени в своите устройства веднъж на две години.

През последната година се появи нова тенденция, която се изразява в намаляването на живота на смартфоните и на продуктовия цикъл.

Дори Apple се опитаха да намалят живота на своя iPad с представянето на iPad 3 и iPad 4 в една и съща година. Този ход на американците не се прие много добре от пресата и потребителите, които се почувстваха обидени. Имаше много оплаквания от клиенти, закупили iPad 3 месец преди излизането на четвъртото поколение. Apple реши да поправи грешката си веднага и се върна към представянето на едно устройство от една продуктова категория веднъж годишно.

Американците си взеха поука от негативните коментари, но какво правят другите вендори? Sony си позволи да представи флагмана си при смартфоните Xperia Z през януари тази година, а само седем месеца по-късно показа друг топ телефон – Xperia Z1. Проблемът е, че компаниите смятат, че увеличават приходите и съответно печалбите си с пускането на нови смартфони на няколко месеца. Това не се харесва особено на масата потребители, закупили си топ телефон за 1200-1300 лева, които след това се чувстват “прецакани”, че няколко месеца по-късно вече не са с “най-новото”. Наскоро японците представиха и мини версията на Xperia Z1, носеща името Xperia Z1 Mini, която има топ характеристики, но в по-малка опаковка. Пускането на огледален вариант на флагмана им доказва за пореден път, че стратегията на компаниите се мени на всеки няколко месеца, което пък води към мисълта, че при тях липсва постоянство, присъщо на Apple.

Подобна тенденция се наблюдава и при Samsung. Засега компанията се придържа към едногодишно представяне на флагмани от сериите Galaxy S и Galaxy Note, но продължава да пуска нови версии на вече познатите си смартфони. На пазара беше пусната по-компактна версия на Galaxy S4, а сега вече има слухове, че компанията готви и мини модел на Galaxy S4 Active. Веднага след излизането на Note 3 пък се появиха слухове, че компанията готви по-евтина версия на смартфона. Освен това се спекулира, че ще видим и версия с топ характеристики, която ще има по-малък дисплей за тези, които не са фенове на фаблетите, но харесват S-Pen изживяването. Почти месец след премиерата на дългоочаквания флагман Galaxy S4 пък бяха пуснати още цветови варианти на смартфона. Бурните реакции на потребителите, закупили “обикновените” версии, отново не закъсняха.

Представянето на нови модели смартфони на няколко месеца води до допълнителна фрагментация на вече фрагментираната мобилна операционна система Android. Интересното е, че намаляване на цикъла се наблюдава и при софтуерните ъпдейти. Google представи Android 4.3 тази година, а само няколко месеца по-късно беше анонсиран и Android 4.4. KitKat. Важно е да се отбележи, че на пръсти се броят смартфоните, получили ъпдейт до Android 4.3, а ако трябва да мислим и кога ще получат ъпдейт до 4.4… нещата ще изглеждат по съвсем друг начин.

Какви могат да са последиците от намаляването на продуктовия цикъл на технологичните продукти?

Първо се наблюдава намаляване на потребителската лоялност към дадена марка. Нека компаниите не забравят, че потребителите не са ходещ портфейл, който е готов да се отваря на всеки няколко месеца, особено ако са заробени с дългогодишен договор с мобилен оператор.

Намаляването на продуктовия цикъл на продуктите води и до намаляване на времето за разработка на нови продукти, нови продуктови категории и иновации в технологичната сфера. Това ще доведе до пускане на идентични телефони, които получават козметични промени в името на промяната, а не защото са нужни.

Тази тенденция може да доведе и до спад в печалбите, а не в повишаването им. Оставането на залежала стока определено не може да бъде оферта нито за мобилните оператори, нито за технологичните гиганти.

Как ще коментирате тази неприятна за потребителите тенденция? Готови ли сте да закупувате смартфон на всеки шест месеца? Вашите отговори очакваме в коментарите.