Основана през 1983 г. – точно по време на кварцовата криза от 70-те и 80-те години – Swatch е създадена, за да бъде противоположност на своите по-утвърдени и исторически вкоренени европейски конкуренти в областта на часовникарството.
В зависимост от това кого питате, името на часовниците Swatch е съкращение от „Swiss Watch“ или „second watch“, а първите колекции бяха цветни, модерни и привличащи вниманието.
Те бяха незабавен хит, особено сред по-младите купувачи. През първата си година компанията продава над 1 милион часовника, а до 2003 г. са продадени 300 милиона броя.
Но освен кварцовите механизми и по-ниските цени, това, което наистина допринася за успеха на компанията е маркетингът. Според Никълъс Хаяк, старши, дългогодишен главен изпълнителен директор на The Swatch Group, посланието е било: „Първо, най-високо качество. Второ, ниска цена. И трето, провокация към обществото.“
Вземайки присърце третата точка, през 1985 г. компанията стартира Swatch Art Special (сега наречена Swatch & Art) – програма, в която на популярни художници се възлага създаването на лимитирани серии дизайни за марката. Оттогава насам Swatch си сътрудничи с художници като Кийт Харинг, Деймиън Хърст, Кики Пикасо и Вивиен Уестууд за различни забавни и екстравагантни дизайни на часовници – някои от които сега са колекционерски и струват много повече от първоначалната си цена.
Часовниците Swatch бяха ранен пример за бърза мода – и компанията бързо започна да създава всякакви модели с ограничено производство и вдъхновени от попкултурата колаборации с цел да създаде примамливи възможности за всички видове купувачи на часовници. Покрай това те си спечелиха и репутацията на компания, която разширява границите. В началото на 90-те години на миналия век е пуснат хронографът на Swatch, който е снабден с таймер за 1/10 секунда.
Само няколко години по-късно, компанията представя първите си метални корпуси като част от колекцията Irony – отговор на конкуренцията на американските компании Fossil и Guess. А кой може да забрави Sistem51? Първият механичен механизъм с изцяло автоматизиран монтаж беше пуснат в също толкова смел, херметически затворен корпус.
Днес Swatch предлага широка гама от биокерамични и екологични часовници. Макар че произвежда и механични и цифрови модели от по-висок клас, тя все още е най-известна с евтините си кварцови часовници. Когато става въпрос за маркетинг, компанията все още е майстор, почти 40 години по-късно.
Не търсете нищо повече от неотдавнашното сътрудничество на компанията с Omega и феноменалния успех на Moonswatch. За още дълги години на изненадващи сътрудничества и бляскави дизайни от този швейцарски феномен. Кой знае какво ще измисли Swatch занапред.