
По-време на Google I/O миналата седмица компанията обяви новата си инициатива Android One. Google ще предостави референтна рамка (хардуерен и софтуер дизайн) на бюджетно устройство на всички производители, участващи в проекта. Следвайки инструкциите на Google, компаниите ще могат да създават изключително евтини смартфони, работещи с Android.
Според анализаторите до края на 2015 ще има 1 милиард нови мобилни потребители, като голяма част от тях ще са именно от бедни страни и ще търсят бюджетни решения. С Android One Google влиза в битката за новите потребители с пълна сила. На сцената на Google I/O компанията представи първото устройството в партньорство с индийския производител Micromax. Смартфонът има 4.5-инчов дисплей, FM радио, поддръжка за две сим-карти и MicroSD слот – основни изисквания за индийския пазар.
Допълнително всички устройства от серията Android One ще получават ъпдйети директно от Google, подобно на Nexus устройствата. С цена под $100, новото устройство е изключително примамливо решение и без конкуренция в този ценови клас.
В западните страни смартфоните преобладават, но в така наречените развиващи се страни все още масово се използват мобилни телефони с ограничени функции (feature phones). Главната причина е цената, тъй като дори най-ниският клас Android и Windows Phone устройства надхвърлят $100. В Индия например бюджетните решения на Nokia са безспорен лидер и макар компанията да представя все по-функционални Asha устройства, те отстъпват дори на най-евтините Android смартфони. Новата платформа на Google има за цел да промени статуквото. Към момента Apple, принципно позиционирани в най-високия клас, нямат интерес към този пазар, но Microsoft и Nokia със сигурност подготвят отговор.
Ако досега битката за надмощие в света на смартфоните се изразяваше в това кой ще произведе смартфон с най-добър дисплей, процесор, камера и т.н., то в следващите години надпреварата ще бъде коренно различна.