Станислава Симидчийска е възпитаник на Софийски университет “Св. Климент Охридски” със специалности Българска филология и Журналистика. От 2011 година работи активно в сферата на медиите, а през 2015 година, заедно със съпруга си, основава лайфстайл платформата Vibes.bg. Тази година Станислава и Константин Симидчийски създават копирайтинг агенция CopyVibes, предлагаща професионални копирайтинг услуги на различни езици и поддръжка на социални мрежи.
Представете се пред аудиторията на SmartNews. Коя е Станислава Симидчийска и какво е полето за изява на CopyVibes?
По образование съм филолог и журналист, а по професия: копирайтър и журналист. Съосновател съм на няколко сайта със съответно културно, дамско и развлекателно съдържание, както и на копирайтинг агенция CopyVibes. Работя заедно със съпруга си Константин Симидчийски на всички фронтове – и професионални, и семейни, така че в нашето семейство имам три роли: на майка, съпруга и бизнес партньор.
Агенцията ни се занимава професионално с копирайтинг. Ние предлагаме съдържание от всякакъв тип – SEO и PR статии, блог текстове, статии за медии, категорийни текстове, имейл маркетинг, съдържание за социални мрежи – общо-взето всичко, което може да се опише с думи: грамотно, интересно и полезно – както за читателите, така и за клиентите.
За много хора може би все още не е напълно ясно какво точно представлява думата “копирайтинг”. С какво е свързана работата на професионалния копирайтър?
“Копирайтинг” е термин, който навлезе професионално през последните години, поради което все още наистина не е толкова познат. Първоначално беше по-конкретно насочен и се отнасяше предимно за специалистите, създаващи най-общо казано реклами, но впоследствие започна да се прилага за всички автори, пишещи съдържание по зададени критерии, отново предимно с рекламна цел.
Тук идва и спецификата. Днешният онлайн читател, който е в интернет от дълги години, е прочел и видял всичко. За да бъде привлечено вниманието му, не е достатъчно да напишем статия колко готин е даден продукт, дори това е противопоказно. Важно е да предоставим добавена стойност в текста, да дадем нещо, което е от полза на читателя – идеи, възможности, решения. И така да спечелим неговия интерес. Ето защо “механично” създадените и откровено рекламните текстове никога не работят – просто защото никой не иска да ги чете.
Кои са най-важните правила за добър и ефективен копирайтинг?
За да бъде ефективен, текстът трябва да бъде съобразен със SEO изискванията и целевата аудитория. Или иначе казано: можем да напишем блестящ текст, но ако не съдържа нужните ключови думи и е насочен към тийнейджъри, а в същото време е публикуван в сайт за жени на средна възраст, ефектът от него ще е нулев. Затова е важно ние като добри копирайтъри да познаваме бизнесите, за които работим, да сме наясно с целите им и да предадем всичко това в съдържанието, което творим за тях.
За да бъде пък добър един текст, той трябва да е на първо място грамотен. Напоследък изрядният правопис се превръща във все по-голям лукс и едно от нещата, с които нашата агенция искрено се гордее. Вярвам, че това е сериозно предимство за нас и предаваме това свое умение не само в текстовете, които пишем, но и като коректори – другата дейност на CopyVibes. Също така, за да бъде добър един текст, той трябва да е чисто и просто интересен. Никой не чете скучни материали, колкото и добър продукт или услуга да описват. Това е още една основателна причина да се вниква в бизнеса, за който пишем – за да можем самите ние да усетим предимствата на това, което предлага и да ги предадем искрено върху белия лист (или в нашия случай: екран).
CopyVibes е млада, но бързо развиваща се копирайтинг агенция. Защо вашите клиенти избират именно вас?
Мога да дам отговор на този въпрос, базиран на отзивите, които клиентите ни оставят и които могат да бъдат прочетени от всекиго в сайта ни. Това, което пишат, е че комуникацията с нас е лесна, а резултатите – отлични и бързи. Надявам се наистина да е така, защото ние определено обичаме това, което правим.
От себе си бих добавила също, че работим на конкурентни цени, срещу които предлагаме наистина високо качество. И това мога да го кажа с чиста съвест, защото всички текстове на български език минават щателна проверка лично от мен и никога не изпращам задание на клиент, преди аз самата да съм се убедила, че отговаря на всички изисквания. Не защото не вярвам на авторите ни – напротив, просто защото се чувствам длъжна да го правя. Що се отнася до текстовете на други езици – там се доверявам напълно на колегите ми копирайтъри и нямам друг избор, освен ако не искам изведнъж да стана полиглот.
Освен копирайтър, Вие сте още журналист и филолог. Как това помага на работата Ви?
Помага ми и то много, защото трите дейности са свързани от силата на словото. Филологията ме е научила на любов към езика и литературата, срещнала ме е с тяхното богатство и пъстрота. Опитът в журналистиката, който развивам и до днес, ме е научил да работя адекватно със съдържание, да извличам бързо и качествено всяка необходима информация, да разграничавам типовете текст и да бъда малко по-любопитна там, където е нужно: качество, присъщо за всеки журналист, който търси отговори на своите въпроси.
Много бизнеси все още подценяват значението на добрия копирайтър. Защо е по-удачно да се инвестират повече средства в копирайтинга и така да получим добър продукт в замяна?
Много бизнеси не вярват, често защото са имали неприятен опит с недотам качествени текстове. Любопитно в нашата работа е, че много хора си мислят, че могат да я практикуват, но когато се изправят пред сътворения от тях текст, се оказва, че не е съвсем така. Копирайтингът не е час по БЕЛ от училище и текстовете ни не са съчинения с елементи на разсъждение. Това е съвременна дигитална професия, която има своите специфики и чието овладяване не е чак толкова лесно, колкото може би изглежда отстрани.
Що се отнася до нуждата от копирайтинг: всеки бизнес, без значение какво е неговото естество, се нуждае от текст. Дори и да е видеоплатформа, тя пак изисква съдържание. А Google работи с думи. Ключови думи. И когато един клиент осъзнае това и създаде рубрика “Блог” в сайта си, ежедневно или ежеседмично започва да генерира нови текстове, съдържащи основните понятия в неговия бизнес. А когато потребител се нуждае от дадена услуга и накратко я опише в търсачката, тя ще индексира на предни позиции именно сайтът, който е оптимизиран добре именно по зададените ключови понятия.
Какъв тип бизнеси се обръщат към вас и CopyVibes за копирайтинг услуга?
Имаме разнообразни клиенти: от модни сайтове до сайтове за криптовалути, от сайтове за йога до такива за хостинг. Също така работим с няколко SEO и рекламни агенции, на които сме подизпълнители, създавайки необходимите текстове за техните клиенти.
Доколкото знаем, работите на много и различни езици. Кои са те?
Да, решихме още със стартирането на агенцията да предоставим широк спектър от възможности за нашите клиенти. Основните езици, на които работим, са български, английски, немски и руски, но също така имаме готовност да поемаме поръчки на италиански, френски, испански и китайски, а към момента водим преговори и за още три езика. Екипът на CopyVibes се състои предимно от филолози и журналисти на съответните езици, поради което можем да предложим отлично ниво на владеене, както и текстове, създадени с много усет и въображение.
CopyVibes разполага с широк екип от копирайтъри. Какъв тип хора са те?
Една част от хората, с които работим, са наши колеги и приятели от медийните проекти, в които сме работили по-рано. С другата половина се запознахме покрай агенцията и впоследствие те се превърнаха в наши приятели. Мога да заявя, че всички те са изключително талантливи, грамотни, с богата обща култура и разнообразни интереси. А последното е от изключителна важност в нашата сфера.
Наясно сме, че разработвате CopyVibes заедно с вашия съпруг. По-лесно или по-трудно е да създаваш семеен бизнес, отколкото да го правиш сам или с партньор?
Медиите и агенцията са първият ни бизнес, поради което нямам база за сравнение как е “от другата страна”, когато работиш сам или с партньор, който не ти е близък. Вече няколко години сме заедно и като семейство, и като бизнес партньори, а равносметката ми от това е изцяло позитивна. Смятам, че когато има хармония в отношенията между двама души, то тя с лекота се пренася и в работата. Допълваме се като характери, допълваме се като идеи, споделяме еднакви професии, умения и гледни точки, което ни помага изключително много да действаме като екип.