Футбол - вратар

В България футболът е спорт, който се подкрепя религиозно. Още по-религиозно се подкрепят любимите отбори. Това е общовалидно като цяло за Балканите. Но България си има своите характерни особености и своя чар в това отношение.

Много интересно е да разберем на кой футболен отбор у нас се правят най-много залози, защото разпределението на феновете е силно оспорвано. В Winbet се забелязват редица тенденции по този въпрос и днес ще ги разгледаме. Изводите са изключително любопитни за спортните фенове като цяло, не само за залагащите.

В кое първенство се залага най-много?

Това е важна отправна точка, за да стигнем до коректен и обективен извод. Тук идва и първият парадокс. Със сигурност най-популярното футболно първенство не е българското такова. С още по-голяма сигурност можем да кажем, че най-предпочитаното състезание за предвиждане е Висшата лига на Англия. Макар и да е най-популярния ешелон, отборът с най-много залози не е част от него. При Висшата лига имаме разпределение на фен базата, съответно и на фишовете, между много повече отбори – Арсенал, Ливърпул, Манчестър Сити, Манчестър Юнайтед и прочие. Дори по-слабите и по-малко популярните клубове на Острова, имат сериозна фен база у нас.

Ако искаме да разберем точния отговор на въпроса, ще трябва да се вгледаме в българското първенство. Да, то не е най-играното в родния букмейкър, но там се крие отборът, който търсим. Или по-точно отборите.

Както може да се досетите, спорът е между отборите на „Левски“ и на „ЦСКА“.

Защо не можем да кажем единият тим, или другият? Защото ситуацията се променя – понякога на месечна база, понякога на база на сезона. И можем да илюстрираме процеса с няколко примера от спора за това кой от двата отбора има повече фенове в България.

През 2014 година се провежда проучване на УЕФА. То определя, че „Левски“ е отборът с най-голяма популярност сред българските привърженици. Проблемът е, че се посочва само лидерът. „Сините“ са получили 31% подкрепа. Това не е достатъчно категорично, за да разсее съмненията, че вторият е на много малко разстояние от този резултат. И това може да е само „ЦСКА“.

През 2020 година се провежда пък национално допитване в социалните мрежи. Там победител е ЦСКА със 17644 гласа. На второ място разбира се е Левски – със 17052 гласа. Най-вероятно в допитването на УЕФА се е получило същото – минимална разлика в гласовете.

Ако се обърнем пък към данните за посещаемост на мачовете, защото това е фактор за броя на почитателите на един тим, пак нямаме категоричен отговор. Там се измерва средната посещаемост и в различните сезони, двата отбора си разменят местата. Резултатът се афектира от моментното представяне на футболистите, постигнатите цели и успехи, атмосферата в съблекалнята и фенските организации.

В материал от 2011 година на британски вестник, ЦСКА е определен като най-известния български отбор, заедно с Христо Стоичков като най-известен български футболист. Многобройните акции на феновете на Левски в подкрепа на клуба дадоха индикация, че отборът е лидер по много параграфи.

Обобщението е, че ситуацията се мени. Същите фактори влияят и на популярността при залозите. Понякога се залага най-много на „Левски“, друг път най-много залози има на „ЦСКА“.

Едва ли някога ще имаме категоричен победител и отговор на вечния въпрос „Левски или ЦСКА?“.

Има нещо друго, което обаче е гарантирано на върха – „Вечното дерби“

То произвежда най-гледаните и най-великите футболни срещи в родната история. Има отделни случаи, когато е било надминавано от добри представяния на националния ни отбор по футбол на международни турнири. Това обаче няма особено отношение към залозите, тъй като всички знаем кога е било това.

И е напълно нормално съперничеството между двата най-големите български отбори да произвежда най-зрелищните мачове. Зарядът е неповторим. Това са най-титулуваните клубове у нас. От там са произлезли много от най-великите български футболисти.

Има ли български клубове, които могат да отнемат лидерското място от столичните грандове?

Това няма как да се случи по абсолютен и категоричен начин. Нито що се отнася до количеството поставяни залози, нито като гледаемост или като брой на фен базата. Разбира се има частични случаи, които са изключения, потвърждаващи правилото.

От една страна такъв феномен могат да предизвикат участия на други клубове в евротурнирите. В този случаи фенове на всички родни състави пренасочват вниманието си натам. Всички гледат и залагат на тези мачове. Най-типичният пример представлява отборът на Лудогорец, който регистрира чести и доста успешни участия в международните турнири. Особено в Лига Европа. Що се отнася до българското първенство обаче, данните категорично показват изоставане на местна почва спрямо „Сините“ и „Червените“.

Тимове в България, които разполагат със солидна фен база, макар и доста по-малка от тази на споменатите лидери са:

  • Ботев (Пловдив)
  • Локомотив (Пловдив)
  • Берое (Стара Загора)
  • Славия (София)

Извън евентуални участия в международни мачове, те привличат внимание, гледаемост и поток от залози, именно когато играят с „Левски“ или „ЦСКА“. Едва ли някога ще можем да определим един от двата гиганта като отборът на отборите. Но в залозите и футбола като цяло, първото място винаги е за един от тях.