Изкуственият интелект може да се използва за постигането на безброй прекрасни цели, които са полезни за обществото и хората като цяло, но има и случаи, при които употребата на тези модерни технологии в може да се нарече, в най-добрия случай – неетична.

Вестник „Гардиън” публикува статия как букмейкърите използват изкуствен интелект (AI), за да подхранват зависимостта на комарджиите, като по този начин хвърля светлина върху област, която може да предизвика оживена дискусия за морала в хазартната индустрия.

Проблемът е, че е нормално компаниите да разчитат на технологии, за да увеличават печалбите си. Онлайн магазините използват практики като ремаркетинг, за да продават повече стоки, а онлайн платформите използват лична информация, за да насочват потребителите си към подходящи реклами. От своя страна, онлайн казината и букмейкърите използват AI и поведението на играчите, за да печелят повече пари.

Първите два примера вероятно са морално оправдани за повечето хора, но този с хазарта не е. Това сигурно се дължи на факта, че при хазарта по-високите приходи за компаниите означават, че играчите губят повече. Освен това, на дневен ред стои въпросът с хазартната зависимост, който реално има потенциал да окаже отрицателно влияние върху живота при определени случаи.

Как всъщност букмейкърите използват AI и информацията, която имат за своите играчи, за да увеличават печалбите си?

Безплатни бонуси?

Основният начин по който изкуственият интелект подпомага индустрията на залаганията е чрез събиране на информация за различните потребители в интернет и тяхното т.нар. „профилиране“. Добър пример за употребата на изкуствен интелект в хазарта може да се открие в начина, по който се предлагат бонуси на играчите. Онлайн казината и букмейкърите имат широк спектър от бонуси, които са предназначени да стимулират играчите да си открият сметка, да депозират пари и да залагат или да играят казино игри.

Всичко започва с бонусите, които се предлагат на играчите при откриване на сметка. Те може да получат безплатен подарък (известен като бонус без депозит) или нещо срещу първия си депозит (бонус за депозит). Тези бонуси са еднакви за всички играчи, поне в рамките на една и съща държава, но големите хазартни компании може да имат различни бонус оферти за определени видове играчи.

Когато играчите се регистрират, условията вече не са непременно еднакви за всички и казината започват да прилагат различни подходи. Нека разгледаме някои примери. Представете си, че дадено онлайн казино има трима играчи:

1. Редовен играч за удоволствие, който депозира определена сума пари всяка седмица и се забавлява;

2. Играч, който вероятно няма да направи депозит, но може да се зариби, след като изиграе няколко кръга;

3. Играч, който не иска да депозира пари, но е готов да го направи, ако получи изгодно предложение.

Има логика казиното да не предложи нищо на първия играч, защото е много вероятно той да играе така или иначе. Вторият играч може би ще реагира положително на оферта за бонус без депозит или на безплатни завъртания, което може да го „зариби“ и да увеличи вероятността той да внесе пари. Третият играч сигурно ще се възползва от добър бонус за депозит, който казиното му предложи, като същевременно натрупа и печалба.

Ясно е, че казината и букмейкърите могат да използват всякакъв вид информация за своите играчи, до която могат да се доберат. Те събират данни за поведението на потребителите си и използват AI, за да решат какво да правят с информацията.

Нещата стигат много по-далеч

Както се споменава в статията на „Гардиън”, „всеки клик се проверява, за да се оптимизира печалбата, а не да се подобри изживяването на потребителя”. Така че, не става дума само за бонуси, а за всичко, което играчът прави или не прави.

В статията се цитира и Брайън, дигитален маркетолог от хазартната индустрия, който заявява: „Това е цяла наука, а не само случайни рекламни послания. Всичко е персонализирано, а клиентските профили, при които водещи са данните, са изградени на база поведението на играчите”.

Точно както често се споменава във филмите, всичко, което казвате или правите, може и ще бъде използвано срещу вас. Ето защо е важно да се играе отговорно и клиентите да не се подвеждат по хитрите способи на хазартните оператори, които целят да ги накарат да играят.