Заглавието ви изглежда нереално. Знам. И аз така си помислих, като разбрах, че може да се движиш с превозно средство само за 1 лв./100 км. Това обаче е бъдещето. Далечно или не толкова, скоро начинът, по който се размотаваме в града, а и не само, ще се промени коренно. С малко повече късмет, нашето поколение ще види този преход и ще усети вятъра на промяната. И той не е под краката ни, в изкопаемите горива. Нашето бъдеще е горе в небето и около нас.
Да, говоря за чистата енергия. Било то от вятър или от слънце. Рано или късно петролът ще свърши и ще започнем да се движим масово с електричество. Това, което в момента Tesla се опитва да прокара, един ден ще е нашето основно средство за превоз и ако питате мен, това бъдеще не е никак далече.
Днес обаче на хората сякаш не им дреме особено за този вид превозни средства, а тези, които биха искали да ги ползват, са възпрепятствани от неблагоприятната инфраструктура. Представете си само да си карате на ток и батерията да замине в средата на нищото, а на най-близката бензиностанция да имат само калпав дизел и нищо повече. Кофти работа. Дори в развитите страни все още не е направено както трябва, а какво да говорим за родната Майка България.
Да си караш в града обаче може би не е толкова трудно за изпълнение. В крайна сметка, какво толкова правим тук, освен да отидем до работа и да се приберем. Макс да пием по бира в бара и пак средно ще извъртим едни 30-40 км. Да, има и такива, които въртят по 200 км на ден, но тук говорим за по-стандартен статус на движение.
И все пак остава един проблем, който може да докара всеки да отказване – задръстванията. Да висиш 40 мин., за да минеш 10 км, е просто самоубийство и това е проблем в световен мащаб. От зор всеки да е с кола, вече не може да видиш 3-4 души в кола. Загледайте се и ще видите, че съм прав. Оттук следва супер замърсяване и мега висене по светофарите.
Решението на горепосочените проблеми вероятно вече ви изплува в съзнанието, нали? Да, това е електрическият скутер. А такъв вече има у нас, и то на доста прилична цена за своя клас и визия. Motoretta Bulgaria са виновни днес да имаме възможността да си купим як скутер за сумата от ~3000 лв., а зад марката стои една много яка мацка, която не просто иска да прави бизнес, а от първо лице знае удобствата на тези машинки. Идеята за бранда се ражда преди няколко години, може би някъде на пътя, докато Деси Николова трупа своя опит на две колела. Тя е млада, амбициозна, но по-важното според мен е, че иска да направи някаква промяна. Тя ще е бавна, неприятна, болезнена, ако щеш, но ще се случи и скутерите на Motoretta са само началото.
През годините съм карал почти всичко, което е с 4 или повече гуми, но електрически скутер не бях пробвал. Истината е, че колкото прилича на стандартния, толкова е и различен. Скутерите на Motoretta имат ретро визия, която ви гарантирам, че ще събира погледите на минувачите, а липсата на звук от мотора ще ги хвърля в шах. Машинката може да вдигне спокойно 45 км/час, което за града си е супер. Маневрен и с компактни размери, той ще ви прекара през лудницата рано сутрин, а с едно зареждане на батерията можете без проблем да стигнете до работа и да се върнете. Е, ако живеете в Младост и работите в Люлин (за София говоря), няма да минете с едно зареждане. В общи линии батерията ще изкара едни 40 км, ако не го натискате, а дори и 60 км, по данни на Motoretta.
Колкото и яко да изглеждат, и тези машинки си имат своите недостатъци и капризи. За мен основните проблеми, пред които бих се изправил като купувач, са паркинг и капацитет на батерията. За живущите в панелка това моторче си е малко в тежест. Веднага идва нуждата от паркинг, а ако няма в близост, нещата стават сложни. В същото време тези 40-60 км за едни са супер, за други са недостатъчни, а времето за зареждане е ~8 часа. Това изисква доста добро планиране на пътуването и времето за зареждане. В противен случай има да си го бутате до вкъщи.
Реших да дам думата и на Деси, която с радост се съгласи да отговори на някои първосигнални въпроси, които й зададох като най-обикновен потребител. Ето какво има да каже тя за читателите на SN:
Как реши да се занимаваш с този бизнес точно в България? Не е ли по-трудно да се наложи този тип транспорт у нас точно сега?
Всички като че ли търсят лесното днес. Доста често срещано явление, както в професионален, така и в личен план. Истината е, че можеш да си спестиш нерви, но ще си спестиш и удоволствието от това да си утъпкаш пътеката сам. България може би е един от най-трудните пазари, да. Като човек, който е работил с клиенти в различни държави, мога твърдо да го заявя. Хората тук са изключително внимателни за какво и как харчат парите си, защото не са им в изобилие. Затова смятам, че именно един такъв продукт има почва у нас, понеже обединява икономичността, която българинът търси, с взискателността на нацията ни. Оттук нататък е въпрос на осъзнаване на фактите.
Защо избра тази визия? Планираш ли къстъм дизайн в бъдеще?
Ретро визията винаги е била добре приемана, без значение от възраст и пол. Обединихме няколко класически дизайна в едно и така получихме Моторета Д1. Къстъм дизайнът със сигурност е част от плановете ни, в момента, в който търсенето оправдае инвестицията.
С какво се отличават моделите на Motoretta? Кои са основните предимства?
На пазара наблюдаваме двете крайности, когато говорим за електрически скутери. Или тези на големите марки, които струват и големи пари, или ниско качество внос. Ние искахме да създадем продукт, чиито технически параметри не отстъпват на световните лидери, изглежда добре и е достъпен за хората. Това, което ни прави различни, е, че сами конструираме моторетките си и докато използваме утвърдени производители на части като Bosch, не караме хората да заплащат премиум за марката.
Как се приемат тези скутери у нас от клиенти, органите на реда и като цяло на пътя?
За краткото време, в което сме на пазара, чупим стереотипи отвсякъде. Клиентите ни са предимно водачи на автомобили, които търсят възможност за удобно придвижване в града. Опитът на повечето с двуколесни превозни средства се свежда да каране на колело и даже намират управлението на моторетките по-лесно. Скутерите се ползват с привилегии на пътя и не само, всеки ти отстъпва предимство, можеш да паркираш буквално навсякъде и, преминавайки, хората ти се радват изключително много.
За органите на реда сме си свършили работата и нямаме проблеми с регистрации. Като 100% електрическо превозно средство се ползваме и с много преференции, та книжната работа и таксите са сведени до минимум.
Какво става, след като си го купя? Има ли гаранция, какво покрива? На какви километри се правят прегледи и какво трябва да се пази повече?
Предлагаме гаранционни условия, разбира се. Гаранцията покрива основните технически компоненти, както при автомобилите. Законово не се изискват технически прегледи за електрическите скутери, понеже не оперират с масла и течности. Ние препоръчваме да се правят огледи на спирачките на всеки няколко месеца, тъй като това са основните възли, които изискват поддръжка.
Как виждаш българската улица след 10 години?
Надявам се различна и много по-екологична. Това е сериозен проблем, който се решава както на ниво държава, така и на ниво общество. Така че нека да не си прехвърляме топката, а всеки да си поеме отговорността.
Каква ще е улицата след 10 години? Зависи от нас. Дали това е бъдещето? Само то ще покаже. Както и да го въртим, един ден горивото ще се ползва само при супер крайна необходимост, просто защото ще сме изцъцали всичко. Тогава ще ни остане или да се научим да летим, или да боднем щепсела на колата в тока.