
Google ще спре да нарича „безплатни“ приложения и игри, които поддържат вътрешни покупки. Новите промени идват под натиска на Европейската комисия и имат за цел да предпазят потребителите от неочаквани сметки, натрупани от на пръв поглед безплатно приложение.
Европейската комисия дава подробни правила, насочени към разработчици и компании като Apple и Google, които контролират двата най-големи пазара за мобилни приложения. Правилата имат за цел да се преборят с двусмислието и порочните практики, използвани при рекламиране на конкретни приложения и игри. Google даде дума, че ще преработи Google Play спрямо новите наредби до края на септември. Не е ясно обаче дали промените ще обхванат само Европа. Apple също даде своето съгласие, но засега не се ангажира с нищо конкретно, изтъквайки, че AppStore вече има най-добрите мерки за борба с нежелани вътрешни покупки.
Бизнес моделът с вътрешни покупки става все по-популярен метод за „монетаризиране“ на приложения и игри. Най-популярните мобилни игри вече използват този метод с голям успех. Накратко, игрите и приложения от този тип са напълно безплатни за сваляне и използване. Точно за какво се използват покупките зависи от самия разработчик.
При игрите те включват главно закупване на виртуални предмети или виртуална валута. Чрез използване на истински пари за закупуване на виртуални такива, потребителите могат да си спестят много време и по-бързо да преминат на по-високо ниво или пък да персонализират героя си по начин, който да го отличи от останалите потребители. При приложенията чрез вътрешна покупка могат да се отключат нови функционалности или пък да се премахнат досадните реклами от безплатната версия.
Според разработчиците това е добър начин да се преборят с пиратите на софтуер. Някои от тях обаче се възползват злонамерено от тази възможност. Въпреки намесата на Apple и Google често се появяват игри, които умело замаскират покупките, а потребителят разбира, че е похарчил истински пари, едва в края на месеца. Този проблем засяга най-вече малки деца, които използват таблета или смартфона на своя родител и успяват да натрупат огромни сметки. Друг пример са игри, които в един момент стават прекалено трудни за безплатните потребители и ако искаш да продължиш, трябва да си платиш. Тези игри са известни като pay-to-win.