Шефовете на водещи дигитални компании на вечера с Барак Обама
Шефовете на водещи дигитални компании на вечеря с Барак Обама

Националната агенция по сигурност на САЩ заедно с ФБР участват в строго-секретна програма, която им позволява да събират данни от американските дигитални компании – твърди взривен доклад на Washington Post от четвъртък вечер.

Според вестника, компаниите, които доброволно дават директен достъп до потребителска информация на НАС и ФБР от 2007 година насам са Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, Apple, AOL, Skype и YouTube. Агенциите влизали в сървърите на технологичните гиганти, събирайки аудио, видео, снимки, имейли, документи и данни за свързаност, които позволяват на анализаторите да проследят местоположението на даден човек по света във времето.

[cquote]Отзивите са много, много противоречиви.[/cquote]

Администрацията на президент Обама защити практиката късно същата вечер. Директорът на американската разузнавателна служба Джеймс Клапър нарече програмата „отговорна за най-важната и ценна разузнавателна информация от чужбина, която може да се събере.“ Той допълни, че програмата PRISM подлежи на строг контрол и не тартетира граждани на САЩ нарочно.

От своя страна, Apple отрече съществуването на подобна програма. Facebook, Google и Microsoft веднага отрекоха в Twitter, че предоставят нерегламентиран достъп до потребителска информация на сървърите си.

Редакторът на в-к Guardian публикува изтекъл слайд от засекретена презентация, която показва коя компания кога се е присъединила към шпионирането в PRISM: