Секторът има потенциал за нов растеж, тъй като все още едва 52% от фирмите в България имат уебсайт и 11,8% продават онлайн. Нови технологии като виртуалната реалност, чатботовете и блокчейн ще оказват влияние върху онлайн продажбите през 2022 година

Сериозни промени в сегмента на електронната търговия се наблюдават през последната една година у нас. Браншът се развива, навлиза в нови области на обществения живот и икономиката, но все още е под нивата в повечето други страни от Европейския съюз. “Добрата новина е, че българският бизнес в голямата си част вече е осъзнал нуждата от дигитализация и търси решения в тази област. Същевременно профилът на купувачите у нас става все по-разнообразен, както и този на продуктите, поръчвани онлайн. Българите вече оценяват предимствата на електронната търговия и близо две години след началото на пандемията можем да твърдим, че процесите по ускорена дигитализация, започнали спонтанно с нея, вече са устойчива тенденция, която ще се запази във времето” – споделя Цветелина Ненкова, маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ. Екипът на дружеството публикува най-любопитните и значими данни за развитието на бранша през отминалата година.

29 процентни пункта увеличение на онлайн продажбите

Ръстът при онлайн продажбите към крайни потребители у нас през 2021 г. спрямо 2020 г. се очаква да е впечатляващите 29 процентни пункта, става ясно от European Е-commerce Report 2021. Секторът увеличава своята тежест и вече е 2.5% от Брутния вътрешен продукт (БВП) на България.

Сериозен потенциал за растеж

Все още едва 52% от фирмите в България имат собствен уебсайт, а 11.8% от тях продават онлайн. “Тези данни показват, че у нас браншът тепърва има потенциал да расте с по-бързи темпове. Това ще доведе до повишаване конкурентоспособността на търговците и генериране на повече бизнес за обслужващите технологични сегменти като уеб дизайн, уеб разработка, хостинг услуги и дигитален маркетинг” – посочва още Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ.

Дрехи, обувки и аксесоари са сред най-продаваните стоки онлайн

Сънародниците ни се доверява най-вече на местни търговци за своите покупки по интернет, следвани от тези от други страни членки на Европейския съюз (ЕС) и едва след това от търговците от държави извън него. Това става ясно от данни на Българска Е-комерс асоциация (БЕА) и Националния статистически институт (НСИ). Сред най-често поръчваните стоки и услуги онлайн у нас са дрехи, обувки и аксесоари (75%), спортни стоки (24%), мебели и стоки за дома (22%), настаняване в хотели (19.4%), а вече и доставки от ресторанти (18.9%).

Как се позиционираме спрямо другите в Европа

Пазаруващите онлайн европейци са значително повече от българите в процентно съотношение – 75% от общото население на ЕС. Най-купуваните от тях стоки и услуги за последните три месеца са дрехи (63%), стрийминг услуги (31%), както и мебели и пособия за дома (29%). За региона на Източна Европа, част от който е и България, 78% от населението има достъп до интернет, а 44% от тях пазаруват онлайн.

Интернет потреблението у нас се увеличава

През последните четири години интернет потреблението у нас се е увеличило с 12 пункта, научаваме от данни на НСИ. За този растеж в областта на дигитализацията безспорно допринася пандемията от COVID-19, която подтикна голяма част от бизнесите да използват интернет, за да се позиционират на международния пазар, както и много от потребителите да учат, комуникират и да се забавляват в мрежата.

Мобилният телефон е най-използваното устройство за сърфиране

Същевременно става ясно, че най-използваното средство за сърфиране онлайн е мобилният телефон (72%), следван от лаптопа (31%) и настолния компютър (26 процента). Освен за комуникация, интернет все повече се използва за четене на новинарски сайтове, вестници и списания. Интересна тенденция е също, че делът на използващите онлайн банкиране българи се е удвоил през последните три години, достигайки до 15% от потребителите на интернет у нас.

Какво предстои в онлайн търговията

“През новата година браншът ще се развива още по-динамично, под влияние на инерцията, натрупана от пандемията, на повишения интерес към SaaS платформите, както и на редица нови технологии, навлизащи в бранш” – добавя Цветелина Ненкова от СуперХостинг.БГ. Според нея, сред най-интересните технологии, които ще оказват влияние върху този дигитален сегмент, са чатботовете и изкуственият интелект, мобилните комуникации и устройства, виртуалната реалност и зараждащите се нови виртуални метавселени, както и блокчейн.