„От дома си в Хоторн, Калифорния, Том Есенпрайс разглежда уебсайт, който предлага онлайн видео консултация с лекар. Той е използвал такава услуга, когато 2-годишната му дъщеря е имала онова, което той е смятал за шарка“.
Така започва една много любопитна статия на „Лос Анджелис Таймс“, посветена на развиващата се популярност на електронното здравеопазване, с което се занимават и български фирми. У нас платформата Consento вече улеснява комуникацията между лекарите и пациентите, спестявайки много време и на двете страни. Онлайн услугата вече има над 120 000 потребители, които я използват през уеб интерфейс или посредством мобилно приложение.
Когато Том за първи път се регистрирал в здравната платформа на Anthem Blue Cross, той проверил уебсайта и се натъкнал на услуга, която му позволява да посещава лекар онлайн, 24 часа в денонощието.
Той изтеглил приложението веднага. „Веднага видях ползата от това“, каза 35-годишният инженер по космически науки.
Услугата е била особено полезна една събота, когато 2-годишната му дъщеря наранила окото си. Есенпрайс не искал да чака до понеделник, за да заведе дъщеря си на педиатър. Освен това да чака с часове пред кабинета на спешна помощ с малко дете изглеждало като лоша идея.
Затова се обърнал към компютъра си. След минути един лекар вече бил онлайн и гледал право в очите на дъщеря му чрез уеб камерата. След малко бащата вече имал и рецепта за детето си. Цялата транзакция отнела само няколко минути, без Есенпрайс изобщо да напуска дома си. Той платил 49 долара за сесията.
Дистанционните видео медицински прегледи, наричани още телездраве, телемедицина или електронни посещения, се предлагат от множество компании, включително Teledoc Inc., American Well, MDLive Inc., Healthspot и Doctor on Demand. Тези консултации стават все по-популярни в много страни по света и все повече се включват като част от пакетите за обезщетения, предлагани от работодатели и застрахователи.
В последното си годишно проучване Националната бизнес група по здравеопазване във Вашингтон установи, че 74% от големите работодатели планират да предложат телездравни услуги на служителите си.
Доклад от консултантската фирма Deloitte пък прогнозира до 300 милиона електронни посещения в рамките на няколко години.
„Приема се все повече и повече. Ние сме в началото на кривата “, каза Адам Джексън, съосновател и главен изпълнителен директор на Doctor on Demand.
Има редица причини за бързото нарастване на тази услуга, казват експертите.
Електронните посещения са всичко, което традиционното здравеопазване не е, посочва Брайън Маркот, изпълнителен директор на Националната бизнес група по здравеопазване. „Те са удобни, достъпни по всяко време… Освен това са ефикасни и ефективни и от гледна точка на разходите“, добавя той.
Това е също много по-бърз начин за предоставяне на медицински грижи. Днес средното национално време за изчакване за преглед от лекар в първична помощ в САЩ е около 20 дни. За разлика от това, посочва д-р Рой Шьонберг, президент и изпълнителен директор на базираната в Бостън телекомуникационна компания American Well, онлайн посещението „е невероятно бързо. След минута или две можете да се видите с лекар.“
Но услугата не е за всички болести. „Ако кървите или ви трябват шевове, не започвайте с нас. Ако имате хипертония и диабет и имате болки в гърдите, обадете се на 911 ”, добавя още Джексън.
В бъдеще потребителите ще могат да очакват по-модерно лечение, достъпно онлайн.
Хората все още се съмняват дали лекарите могат да направят всичко необходимо, без да поставят стетоскопа си върху гърдите на пациент“, отбелязва Джексън. „Отговорът е силно да. Могат да го направят.“ В много малък брой от случаите е необходимо последващо посещение на място при лекаря и тогава това вече може да се направи. Но времето, спестено на лекарите от всички останали случаи, е безценно.