Не минава и ден без да се появи новина относно трите основни компании в технологичния свят – HTC, Samsung и Apple. Всеки ден журналистите пишем за нова функция на Galaxy S 4, нов ъпдейт за Android устройства, иновативни функции, които са готови, но не са достъпни за крайните потребители, Full HD дисплеи, 2 GB оперативна памет или пък осемядрен процесор.
Проблемът не е в новите функции. Те са страхотни, но на хартия. Защо цената и достъпността са толкова голям проблем за компаниите? Толкова ли е трудно гиганти като Samsung и HTC да обявят цените на новите си устройства още при официалната им премиера?
Преди около месец HTC представи новото си дете One, което трябва да помогне на компанията да се върне на върха. Минаха четири седмици, а крайните потребители още чакат. Проблеми заради UltraPixel камерата ли забавят доставките? Проблеми с алуминия? Официален отговор няма. Samsung преди броени дни показа на целия свят с пищно шоу новия флагман Galaxy S 4. Цената и достъпността отново са понятия, които са непознати за корейската компания.
Защо компаниите продължават да не изпипват устройствата си? One X се появи с множество проблеми, които до такава степен подразниха потребителите, че се насочиха към Galaxy S 3 и изоставиха марката, която се опитва да наложи премиум духа си. Компанията има на разположение цяла година за да работи върху новия си топ Android телефон и въпреки това отново има забавяния, недоговорени условия, невъзможност за обслужване. Собствениците на Galaxy S 3 се оплакваха от проблема, наречен „Внезапна смърт”, който компанията така и не призна официално.
[cquote] Цената и достъпността отново са понятия, които са непознати за компаниите. [/cquote]
Топ компаниите продължават да бързат да пуснат нов флагман, да изпреварят конкуренцията и да завземат нови върхове. Точно поради тази причина всички техни телефони излизат с хиляди бъгове, които всички чакат да бъдат оправени в следващ ъпдейт. Това така и не се случва. Изглежда тази стратегия за изпреварване на конкуренцията не помогна на HTC, тъй като е напълно възможно продажбите на телефона да стартират опасно близо до тези на Galaxy S 4, а всички знаем, че маркетинговата машина на Samsung е безмилостна.
Nokia представи Lumia 920 още миналата година, а потребителите в България го получават чак сега от GLOBUL, при това на солена цена. Наш читател попита във Facebook страницата ни защо компанията иска толкова много пари за продукт, който е морално остарял и закъснял?
Както съм коментирал и преди, Apple е единствената компания, която когато представи продукт казва точно колко ще струва и кога ще е достъпен. Най-често потребителите могат да се насладят на новото поколение iPhone три дни след премиерата. Само Apple ли може да си позволи този лукс и да предложи на своите клиенти новия си продукт веднага след премиерата? Защо HTC кара феновете си да чакат 2 месеца за да се сдобият с новия One?
Samsung може би не смогва с доставките на S 4 заради многобройните бюджетни телефони, които представя през ден. Нормално е да се пускат и телефони, които са за хора с по-малки финансови възможности, но не е нормално да се иска такава цена за незавършен продукт. Доста често получавам въпроси от колеги и познати, на които не мога да отговоря. Хората не могат да разберат защо плащат 1200 български лева за продукт, който на 150-тия ден от покупката просто умира? Защо плащат тази сума за продукт с незалепен дисплей? Понякога си мисля, че потребителите са опитните мишки на вендорите.
Компаниите трябва да се фокусират изцяло върху флагмана си за съответната година и да го доизпипат колкото е възможно повече, за да отговори на клиентските очаквания. Определено HTC има нужда от нов изпълнителен директор, който да поведе тази страхотна компания отново към върха. Nokia също не върви към добро със забавянията на Lumia и неясната бизнес стратегия. Засега само Samsung и Apple са тези с ясни цели, които реализират и точно заради това битката винаги ще бъде само между тях, докато другите продължават да вървят стремглаво надолу.