На специално събитие в Хоторн, Калифорния снощи, Илон Мъск излезе на сцената в Tesla Semi — първият електрически камион от компанията. И без да гледате официалните снимки можете да си представите, че дизайнът на камиона е безкомпромисен и типичен за Tesla и техните автомобили. Изчистени страни, дръжки наравно с вратите и аеродинамика.
Но това далеч не е всичко, разбира се. Мъск накара публиката да ахне, като наблегна на факта, че пробегът на Tesla Semi с едно пълно зареждане е 800 километра. Още по-невероятното е, че само с 30 минути зареждане (докато камионът се товари или разтоварва например), можете да получите 600 километра пробег.
Максимално достижимата скорост при електрическия камион е 100 км. в час, а ускорението от 0 до 100 километра е за 20 секунди. Всичко това е измерено при максимално натоварване от 36 тона.
Всяко от задните четири колела притежава собствен мотор, а камионът се грижи да не поднася чрез специална система за сигурност. Когато говорим за колела, спирачките разбира се притежават генератори, които връщат енергията при спиране директно в батерията. Освен това новият Enhanced Autopilot може да спре сам в случай на опасност или проблем, като поддържа движението в една лента и предупреждава за евентуален челен сблъсък.
Когато се качим в Tesla Semi веднага забелязваме нещо необичайно за масовите тирове — шофьорската седалка е позиционирана в средата на купето. Освен това в кабината има не един, а два дисплея като този при Model 3. На левия получавате информация за състоянието на камиона, докато другия отговаря за музика, навигация и подобни. Макар да можете да използвате странични огледала, Tesla като че ли залагат по-скоро на камери, монтирани на страните на Semi, картината от които е видима на двата монитора.
Не на последно място, Мъск държеше да подчертае, че предното стъкло на Semi е изключително здраво. Той спомена как ако стъклото на камион се спука, той трябва да слезе от пътя и няма право да пътува докато то не се оправи. Това, разбира се, може да бъде проблем ако сте насред нищото. За това дизайнерите на Tesla са монтирали стъкло, устойчиво на ядрен взрив.
Може би единственият минус на Tesla Semi е липсата на спално помещение като това при повечето големи тирове. Tesla обаче споменават, че такова може да бъде представено при бъдещ ъпгрейд на модела.
Всичко това звучи прекрасно, но дали Илон Мъск ще може да достави това, което толкова ентусиазирано представя? Само времето ще покаже. И говорейки за време, Tesla Semi ще се появи на пазара през 2019 година, когато започва неговото производство. Заинтересованите могат да запазят своята бройка още сега и ще я получат веднага щом тя излезе от завода по някое време през 2019 г. Цената обаче не бе спомената.
Предвид нишовия пазар за камиони е интересно да видим дали Tesla ще успеят да пробият там и да се погрижат за намаляване въглеродните емисии и при тежкотоварните автомобили. Можем да им пожелаем успех.
Tesla Semi обаче не беше единственото нещо, което видяхме на събитието снощи. Преди време Мъск беше обещал специална изненада. Тя не беше нищо по-малко от завръщането на легендарния Tesla Roadster. Второто поколение ще бъде абсолютен звяр — прочетете повече за него тук.