
Изпълнителният директор на Apple Тим Кук даде вчера едно ексклузивно интервю на Bloomberg, което разкри детайли относно работата на компанията. В разговора се коментира голямата издънка Apple Maps, починалия Стив Джобс, операционната система на Google – Android и още много.
Събрахме за вас някои от най-интересните част от интервюто, които смятаме, че ще ви дадат идея за нещата, които се случват в Купертино.
Apple Maps
Интервюиращият Josh Tyrangiel каза, че решението да се сменят Google Maps със собствени на Apple е „доказателство, че Apple мисли повече за корпоративната стратегия, вместо за потребителското изживяване“.
С пускането на Maps официално видяхме грешки в картите, проблеми с навигацията и други трудности, които бяха широко дискутирани в медиите. Кук каза, че Apple е решила да смени картите, защото е искала да предложи функции, които не е могла, след като се е облягала на Google досега.
„Причината, поради която решихме да направим собствени карти беше, че ние се запитахме: „Какво иска потребителят?“, „Какво би било страхотно за потребителя“. Искахме да предложим на потребителите turn-by-turn навигация. Искахме да му предложим гласова интеграция. Искахме да предложим Flyover. И така се получи един списък с неща, които искахме да предложим на потребителя и това нямаше как да стане, освен ако не го бяхме направили сами.“
„Стартирахме работата преди няколко години. Всъщност, „стратегическо“ за нас значеше да не работим с компания Х. Започнахме да създаваме нещо специално, което да предложим на потребителя. Но нещата не се получиха както ние искахме. Ние се издънихме.“
Той допълни, че компанията работи доста за да оправи проблемите. „И какво правим ние сега? Изразходваме цялата ни енергия за да оправим нещата. Дори пуснахме няколко софтуерни ъпдейта. Плануваме да направим Maps още по-добри. И те ще стават по-добри с времето. Но не искаме хората да разбират нещата все едно сме поставили корпоративната стратегия пред потребителското изживяване. Ние просто се издънихме. Това е факт.“
Newton
Един от първите ходове на Стив Джобс в Apple беше да убие Newton, един от първите джобни компютри. Той беше продукт на тогавашния изпълнителен директор Джон Скъли и въпреки, че беше обичан от доста от потребителите, които го купиха, той никога не достигна комерсиален успех.
В интервюто Кук говори много за това колко страхотно е да работиш в компания, в която потребителите наистина държат на продуктите и първото, което спомена по тази тема беше Newton.
От интервюто:
„В първия работен ден преминах през редица протестиращи хора за да стигна до сградата. Протестиращите редици бяха съставени от хора, които протестираха, защото Стив Джобс беше решил да „убие“ Newton устройството. Това беше, защото на тях им пукаше за устройството.
И тогава си помислих – това е страхотно. Спомням си го все едно беше вчера. Отивах към асансьора и си мислех: „Боже, животът ми е различен. Това е страхотно“.
Знаете ли, участвал съм в стотици представяния на продукти, стотици продуктови спирания. В една от компаниите, в които работех, без да споменавам имена, слагахме новите продукти в лобито. Заставахме на вътрешния, служителски интерком и приканвахме хората да слязат и да ги видят. Никой не идваше. На тях не им пукаше.“
Старите неща трябва да отстъпят място за новите
Нещо, което Apple притежава е волята да изоставя популярни продукти, когато може да създаде нови и по-добри. Кук каза, че това е уникално предимство на компанията. Той намекна и, че ни очакват нови продукти и услуги от Apple.
От интервюто:
„Ясно е, че ние можем повече. В правилното време ние ще изоставим старите продукти и ще предложим на хората нови, такива, които те не са знаели, че искат.
Такава компания не съществува вече. Никоя компания не направи това, което ние направихме тази година. Замислете се. Ние променихме голяма част от нашите iPhone за един ден. Ние не променихме, знаете, това и онова. iPad, ние променихме цялата продуктова линия за един ден. Най-успешният продукт в света на технологиите беше променен за един ден, а вместо това беше представено четвъртото му поколение и iPad Mini. Кой друг прави това?“
Той сподели още нещо интересно. „80% от нашите приходи идват от продукти, които не са съществували преди 60 дни. Има ли друга компания, която да направи това?“
Android и iPad
Тим Кук винаги е бил директен, когато става въпрос за продукти и услуги на конкуренцията. В интервюто той сподели и какво мисли за Android:
„Ако погледнете към нашата Северна звезда ще ви стане ясно, че ние сме фокусирани върху правенето на най-добрите продукти, така, че ние се продукто-центрирани. Ние се грижим за всеки детайл. Ние също така „женим“ хардуер, софтуер и услуги. Ако погледнете Android, той повече прилича на модел PC. Операционната система идва от компания А. Компания Б прави някои интеграции и промени, а трета компания, понякога, предлага услугите. Мисля, че ние познаваме вида потребителско изживяване, което върши работа.“
За цената на iPad Mini
Много от журналистите критикуваха цената на новия iPad Mini, която стартира от 329 долара (679 лв. в България). Кук не беше запитан директно защо бюджетният таблет не се конкурира ценово с евтините Android таблети, но все пак коментира темата:
„Страхотен продукт не означава скъп продукт. Означава правилна цена. iPad Mini пада ценово до 329 долара. Това не е скъп продукт. Когато може да създаваме страхотни продукти и да предложим страхотни цени, ние се чувстваме страхотно. Но нещото, което ние няма да направим е да седнем и да си кажем: „Е, имаме тази цена. Нека видим какво ще направим какво можем да направим за нея.“
„Ние не мислим така. Ние мислим за продукта и за създаването на страхотен продукт, които искаме да използваме. Ние можем да направим и така и да създадем друг продукт на друга цена, това е страхотно. Но нашите потребители имат високи изисквания и ние няма да се опитаме да продадем това. Това не е начинът ни на мислене.“
Какво би направил Стив Джобс?
Последната част от откъсите от интервюто е една история как и защо Стив Джобс е накарал Кук никога да не се тревожи какво би направил той, а вместо това да се фокусира върху това, което е правилно:
„Един уикенд той ми се обади и каза: „Искам да говоря с теб“. Това беше през лятото на 2011 година.
„Аз казах: „Добре, кога?““
„Типично за него, отговорът беше „сега“.“
„Отидох в неговата къща и все още помня как започна дискусията. Той каза: „Никога не е съществувал професионален преход за достигане до мястото на изпълнителния директор в Apple. Компанията ни е направила много неща, но никога това. Предишният изпълнителен директор е уволнен и на негово място идва друг.
Искам да има професионален преход. Искам да те препоръчам за мястото пред борда на директорите. Ти ще си изпълнителен директор, а аз председател на борда.
Разбира се, че сме говорили и преди да заема неговото място. Но интересното е, че този разговор се състоя в период, в който мислех, че Стив се подобряваше, а според мен и той така смяташе. От тази гледна точка аз бях малко изненадан. Попитах го дали е сигурен и той отговори положително. Попитах и втори път и той каза: „Да, остави ме“.
Попитах го в различни ситуации как точно иска той да участва в компанията като председател на борда на директорите. И тогава той каза: „Искам това да е ясно. Видях какво стана, когато Уолт Дисни почина. Хората се оглеждаха и се чудеха какво би направил Дисни. Бизнесът беше парализиран и на срещите всеки се питаше какво би направил той. Искам ти никога да не питаш какво бих направил аз. Просто направи каквото трябва.“
Източник: Bloomberg