
Регулаторните практики не са единствените, които отправят критика към търсещата машина на Google. Популярната корпорация Yelp и техен изследователски екип, заедно с Тим Лу, който популяризира термина „мрежова неутралност“, обявиха в медиите разкритието си относно Google. Според данните от тяхното проучване, Google по нечестен начин дава приоритет на сайтовете, където се разполагат собствените им услуги. В заключението им се казва, че това има особено лош ефект върху производителността на търсене на полезна информация за потребителите на търсещата машина.
Проучването е направено с контролна група. Резултатите сочат, че в някои случаи има смисъл от тази практика – например когато се касае за ползването на възможността за конвертиране на мерни единици или обменяне на валута. При търсене на информация за местни услуги и събития обаче, потребителите много повече предпочитат резултати, които сами откриват, а не такива, каквито се посочват от Google. Такива заявки в момента заемат около 1/3 от общите търсения в търсачката. Цели 45% от всички потребители на Google по-често кликват върху органически резултати, тоест връзки, които сами избират.
Yelp и Тим Лу заявяват, че използването на Google по-скоро вреди, защото търсачката волево пречи на своите клиенти да достигнат до най-необходимите за тях връзки по най-бързия начин. Промотирането на собствените услуги, таргетираната реклама и спонсорираните връзки са в основата на модела на Google, а това не е в услуга на потребителите.
А вие съгласни ли се с това становище?