Nokia планира да се завърне на пазара за производство на смартфони, започвайки активно да наема софтуерни специалисти, както и да търси партньори за продажба на продукти. Nokia, като една от най-известните компании за смартфони и телефони в света, беше засенчена от Apple и Samsung и бе принудена да продаде подразделението си на Microsoft през 2013 година. Оттогава Nokia се насочиха към разработването на мрежово оборудване.
Изпълнителният директор на финландската компания е решен да върне славата на Nokia. За да е възможно това, тя трябва да изчака срока от Microsoft, който е до 2016 година. Nokia реши да обвърже своето желание с конкретни действия, пускайки таблета N1 с Android през месец януари в Китай. Компанията също така представи и лаунчър с името „Z Launcher”, който подрежда приложенията при началния екран на устройствата.
Междувременно подразделението за развитие на технологии пусна десетки обяви за работа в щата Калифорния, голяма част от тях в сектора разработване на продукти. Според данни, изнесени в съобщение през месец май, Nokia планираше да уволни около 70 човека от това подразделение. Компанията по-късно съобщи пред Reuters, че тези намерения са променени. Това говори за промяна на плановете в положителна посока по отношение на разработките.
Nokia на няколко пъти съобщава пред различни медии, че работи активно по създаването на нови потребителски продукти – смартфони и устройства, свързани с видеозаснемане и здравеопазване. Съществено предимство на финландската компания пред някои нейни конкуренти е фактът, че тя притежава огромен брой софтуерни патенти. Те бяха запазени и след сделката по придобиване на подразделението за смартфони от Microsoft.
Компанията ще получи и стабилен прираст от кадри след придобиването на Alcatel-Lucent – сделката е оценена на 15.6 милиарда евро. Придобива се също и американският изследователски център Bell Labs. Изследователите там са носители на 8 нобелови награди.
Анализаторите се надяват, че Nokia няма да направи предишната си грешка да пропусне тенденциите в технологиите и да не обърне внимание на желанията на потребителите. За да се намалят всякакви рискове, Nokia предприема и стратегията да разработва продукти за други компании чрез обвързващи договори. Идеята е компанията да разработва нови устройства под собствената си марка, но да дава възможност на други производители да ги произвеждат, рекламират и продават.
Тази бизнес стратегия е обратно на цялата традиция на Nokia, преди десет години компанията произвеждаше повече апарати от всяка една друга компания в света и имаше персонал от стотици хиляди души. Макар и новата концепция в крайна сметка да носи по-малка печалба, тя е и далеч по-малко рискова. Nokia може да инвестира в производството чрез продажбата на мрежово оборудване към големите американски и световни оператори.
Опитът на Alcatel и Phillips за отдаване на търговската марка за разпространение на продуктите на други компании се оказва един от примерите за Nokia. Днешният пазар се води и от новите конкуренти, като китайците Xiaomi и индийците от Micromax.
Очакваме с нетърпение да видим как ще тръгнат плановете на Nokia. Със сигурност завръщането на финландците ще бъде интересно за всички, не само анализатори и специалисти, но и потребителите на смартфони и таблети.