На специално събитие за реклама в Ню Йорк преди ден главният изпълнителен директор на YouTube Сюзън Войчички обяви, че видео платформата бие по брой потребители дори телевизията и то само с мобилното си приложение. Нямаме точна статистика за това, но да се доверим на Войчички за минута. Какво според вас означава това? Че повече хора гледат клипове в YouTube през мобилните си устройства, отколкото гледат телевизия изобщо? С развитието на интернет в XXI век ми е трудно да не се съглася. И точно за това ще си поговорим днес – може ли телевизията да се бори със свободата на интернет съдържанието? Ще еволюира ли, за да запази статута си или ще умре, за да отстъпи мястото на престола на някой друг?
Гледате ли телевизия?
Това са въпроси, на които не можем да си отговорим току-така. Много неща трябва да бъдат взети предвид, за да можем да кажем накъде отива всяка една голяма индустрия. Телевизията като цяло е може би най-голямата такава от гледна точка на достъпност – да, интернет е огромен и може да ви даде всичко, но не всеки има достъп до него, а телевизия има едва ли не във всяко едно домакинство по света. Ето за това може би човек трудно би повярвал, че YouTube е по-гледаем. Но нека оставим това настрана за малко. Колко от вас гледат телевизия? Това е въпрос, на който трябва да си отговорим. Аз лично познавам доста хора, които не са поглеждали телевизор от години (и аз съм измежду тях), или дори нямат такъв в дома си. Специално в България ми изглежда популярно да не гледаш телевизия (главно между младите хора), но не знам защо е това – дали заради постоянните черни новини, с които всеки новинарски блок започва, масата безмислени реклами, или просташките риалити шоута, с които ни залива всяка една телевизия. Не знам как е в чужбина, но тук ми изглежда, че телевизиите се превръщат в нещо като MTV – гигант, който бавно, но без да спира променя съдържанието си до такова, което гледат само неосъзнати 13-годишни момиченца или лелички, които си стоят вкъщи, чакайки следващия епизод на риалитито, за да видят кой с кого бил спал снощи…
Дотук с въведението. Да се върнем на въпроса – умира ли телевизията? Като споменах MTV и се сетих за музикалните канали – кой продължава да ги гледа? Малко е като с радиата – пускат ти едни и същи песни по 7-8 пъти на ден, с едни и същи реклами между тях. И защо бих слушал това, като в колата мога да си пусна диск/флашка/телефона си с музика от интернет, която сам да избера и без да се повтаря, без реклами и най-важното – ще слушам това, което искам. И с телевизията е така – защо да гледам телевизия, като мога да си пусна каквото искам от интернет. На запад (да, в България по-скоро още не) доминират компании като YouTube, Netflix и тем подобни, където само заявяваш какво искаш да гледаш, било то филм или нещо друго, и то веднага започва. Това е. Телевизионните канали също прибягват до това – услуги като HBO GO, Voyo, Nova Play и други се използват масово. Тогава защо ми се струва, че самите телевизии тъпчат на едно място? Каквито си ги спомням преди 15, такива са и сега. Само предаванията и водещите се сменят.
Нещо трябва да се промени, иначе…
Имам чувството, че нещо трябва да се промени, иначе телевизията ще се превърне в това, което само бабите ни гледат, или се пуска колкото да звучи, докато сме се събрали със семейството в неделя на обяд. По думите на Ивайло Нецов от FOX International Channels, с който Luba6ky проведе интервю преди известно време обаче, нещата седят друго яче – телевизията е по-силна от всякога и продължава да доминира благодарение на оригинално съдържание. Може това да е така за FOX, но според мен не всички го постигат. Според Войчички броят хора, които посещават YouTube, се е увеличил с 40% спрямо миналата година, а времето прекарано в сайта с 50%. Стремглаво изкачване нагоре, не мислите ли?
В крайна сметка не искам да кажа нищо конкретно. Няма точен отговор на това, което питам. Просто развитието на интернет, видео и ТВ индустрията върви по такъв начин, че няма как да знаем какво ще се случи след още няколко години.
А статията ми… тя не е тук, за да ви отговори на някакви въпроси, да ви каже дали да гледате телевизия, или не. Статията има за цел само да събуди размисли у вас самите. Защото каквото и да си говорим, ние сме тези, които чрез начина си на живот моделират развитието на технологиите, в това число и въпросната телевизия. Така че дали тя ще отстъпи пред интернет видео компаниите, или ще еволюира в нещо по-голямо, по-добро, съвременно и достойно, да застане редом до въпросните компании, зависи само и единствено от нас. Иска ми се накрая да завърша с една много добре позната вам реплика, която приляга чудесно на днешното разсъждение:
Кралят е мъртъв, да живее кралят!
И така, събудих ли размисли у вас? Наистина ми се иска да разбера какво вие, нашите читатели, смятате по този въпрос. Какво мисли българският смарт потребител по въпроса с развитието на видео и ТВ индустрията? Мъртъв ли е кралят или все още царува необезпокояван? Споделете мнението си, както винаги, в секцията за коментари.