Снимка: The Netherlands Hovenring

Колелата може би са бъдещето на транспорта и дизайнери и архитекти непрестанно правят опити да улеснят и подобрят начина на придвижване на колоездачите в големите градове.

Има безброй начини един град да се превърне в прекрасно място за придвижване с колело: построяването на мрежа от заградени велоалеи, специални маршрути, подобряване на законите (включително и тези за носене на каска), програми за споделяне на колелата, създаване на по-добри карти и сигнализация за колелата и така нататък. Днес ще ви запозная обаче с още няколко такива супер идеи, някои от които дори вече съществуват в градовете на запад.

Специални кръстовища, пазещи колоездачите

Много от така наречените bike-friendly градове са конструирали или са в процес на изграждане на този тип кръстовища. На тези места велосипедите са отделени от пътя на колите, което предпазва колоездачите и прави предвижването на тях и на водачите на автомобили по-лесно. Въпреки това рискът отново не е нулев. Архитектът Ник Фалбо е предложил решение за проблема с общите кръстовища. Идеята му включва отделна секция светофари за колоездачите, каквито има и за пешеходци.

„Магистрали“ за колоездачи

Снимка: Foster + Partners

Въпреки че на много места велоалеите са издигнати малко над автомобилния път, една идея за бъдещето на инфраструктурата на Лондон предлага „магистрали“ единствено и само за колоездачи, които да карат по обособени „линии“. Това обаче далеч не е първият път, в който подобно нещо е предложено – Хоръс Добинс си е представял нещо токова в Калифорния още през 1897 година.

Издигнати кръгови пътища

Това не е изцяло издигната вело-магистрала, но колоездачите, които пътуват през Айндховен, Велдховен, Мерховен в Холандия си имат свое издигнато „кръгово“ – „The Hovenring“. Кръговото отделя вело и мото пътищата дори и на това толкова натоварено място. И изглежда много добре.

По-добри паркинги за велосипеди

Снимка: Poom!

Ако велосипедите станат главния начин за превоз преди и след работа в някой град, то градът ще трябва да намери начин да се справи с купищата колела – като паркинга за велосипеди до Централната Гара в Амстердам (на снимката по-горе). В Копенхаген пък има около 40 000 колелета за превоз на стока, които заемат малко повече място от обикновените двуколки. Cyclehoop и Copenhagenize Design Company разработват специални паркинг места за този тип велосипеди.

Разбира се, има още толкова много идеи за превоз и паркиране на колелета. Явно тепърва ще се запознаваме по-обстойно с тях, тъй като излиза, че в Европа все повече предпочитат велосипеда като начин на придвижване в натоварения град.

А, и споменах ли, че е по-приятелски настроено към природата?