Вече веднъж си говорихме за самолетите на бъдещето и това как бихме могли да ги видим през 2050 година. Какво ще кажете сега да обърнем внимание специално на развиващите се в момента идеи за ефикасни високотехнологични летателни апарати?

Повечето дизайни, както само бихте се досетили, идват от NASA. Компанията не работи само в космическия сектор, все пак името й е National Aeronautics and Space Administration. В случая, концепциите са разработени съвместно с частни компании гиганти, като Lockheed Martin, Northrop Grumman и Boeing. Най-интересното е, че по тях се работи усърдно и едни или други модели биха могли да започнат да обслужват различни сектори до около 2025 година, което е след само десет години. Нека да разгледаме някои от тях.

Първият самолетен дизайн идва от партньорите на NASA – Lockheed Martin. Идеята тук е чрез по-добра аеродинамична форма да се намалят количеството въглеродни емисии и шумът от полета на свръхзвуков самолет. Както знаете, силата на звука при този тип самолети е от порядъка на трудно поносими от човешкото ухо децибели и затова преминаването на свръхзвукови летателни апарати над земна повърхност, и още повече над населени места, е абсолютно забранено. По закон в момента те летят само над морета и океани. Идеите, въртящи се около този самолет, имат за цел евентуално да премахнат забраната.

Инженерите от Langley Research Center на NASA са измислили този дизайн също с идеята да се намалят децибелите при полет на свръхзвуков самолет. Те използват двигатели тип F100, блистерна опашка и форма на самолета с добро въздушно сцепление.

Този дизайн от NASA вече сме го виждали – в статията за електрическите самолети. Казва се „N3-X“ и е самолет тип „хибридно крило“. Нарича се така, защото крилата се съединяват с тялото на апарата все едно са едно цяло и така се постига доста добра аеродинамична форма, която също така пести и гориво (логично). NASA правят компютърни симулации на N3-X, а също и малки модели, които поставят във въздушни тунели – това са камери, които симулират силно въздушно течение при полет на самолет. Така от компанията проверяват дали идеите им за намаляване на шума, въглеродните емисии и самата аеродинамика работят на практика. Самият самолет е подпомаган от електрически двигател, който се захранва от свръхпроводими електрически генератори.

Този самолет е единствено компютърно генериран. Идеята е на Northrop Grumman, които също работят за намаляване на шума при полет на свръхзвуков самолет над населени места. Използва се същата технология на „хибридното крило“, като при N3-X на NASA. Идеята е, ако бъде разработен първо да превозва това, а по-късно може би и пътници.

Lockheed Martin работят също така и по голям пътнически самолет, който използва технологията box wing за крилата си – както виждате от изображението, крилата са свързани в нещо като голяма четириъгълна форма. Това вече е технически възможно, тъй като инженерите са изобретили свръхлеки неметални материали, които тук биха се използвали за крилата, колесниците, а защо не и тялото. Двигателите са от Rolls Royce Liberty Works и се наричат Ultra Fan Engine. Този тип турбинен двигател постига пет пъти по-добро байпас съотношение от сегашните двигатели (това ще рече потокът въздух, преминаваш около двигателя, вместо вътре в него).

Northrop Grumman използват невероятните си възможности за построяване на военни самолети, за да представят летателен апарат за частни полети. Той също използва технологията „хибридно крило“, а точно над самото крило са поставени четири двигателя от Rolls Royce, така че да се намали шума. Както се вижда, тук липсва опашка, което е част от дизайна за военните самолети на Northrop Grumman, както споменахме.

Този самолет също сме споменавали в статията за електрическите апарати. Идеята е разработена от NASA и представя още един вариант на box wing, или просто свързаните крила, като възможност за намаляване на въздушното съпротивление и разхода на гориво. Освен самата компания, по този тип частен самолет работят и екипи от частни индустриални компании и университети, като самолетът да влезе в употреба около 2020 година, ако всички върви добре.

Lockheed Martin работят здраво за възможността свръхзвукови самолети да летят над земна повърхност, като този дизайн е още един добър пример. Чрез симулации инженерите им показват, че това нещо е възможно, използвайки интересна конфигурация на крилата и двигателите, поставени върху тях. Освен това, Lockheed работят и върху възможността да се пренася по-голям товар, да се постига полет на по-голямо разстояние и възможно най-чисти емисии. Дизайнът е представен през 2010 година пред NASA. Компанията финансира изучаването на бъдещи възможности на свръхзвукови самолети, които да започнат да се използват около 2035 година.

Последният дизайн идва от Boeing и се казва „Icon-II“. Отново се тества възможността свръхзвукови самолети да летят над земята. Поради тази причина се правят сериозни тестове и компанията смята, че е възможно. За сега идеята дава възможност за намаляване на шума при излитане и намаляване на разхода на гориво. Това е вторият самолет, представен пред NASA Aeronautics Research Mission Directorate, за финансираната от тях кампания през 2010. Също като предишния апарат, има възможност този да влезе в употреба около 2035 година.

Правата върху изображенията са притежание на техните автори.