mon

Вече живеем в Web 2.0, световната мрежа, която се гради не само на качено съдържание, но и на генерирано от потребителите такова. Информацията се създава в информационната мрежа, а не се предлага като готов продукт. Генерирането на данни и тяхното управление доведе и до създаване на изцяло нови професии, които се занимават с анализи и управление на информацията.

ВИЖ ОЩЕ: НАЙ-ДОБРИТЕ ПРОГРАМИ С ОТВОРЕН КОД ЗА ДОМАШНИЯ КОМПЮТЪР

В тази среда става все по-трудно да предпазим себе си от рисковете, които се създават от споделянето на данни в социалните мрежи. Политиките на компаниите, които ги управляват, не са насочени към предпазване, а към печалба. Все пак Facebook никога не е било благотворително дружество, а търговско дружество.

Какви са рисковете?

Социалните мрежи събират и пазят информация за нашия живот и всекидневни дейности не само чрез споделянето на постове, но и чрез нашето взаимодействие с други. Facebook е интегриран в множество сайтове, където можете да харесвате линкове, статии и коментари. Не се заблуждавайте, че и там вашето поведение не се следи. Неприятностите могат да бъдат много сериозни – вече един от всеки десет американски потребителя е бил жертва на кражба на самоличност.

Този факт е съпроводен и с информацията, която публикувате, да бъде използвана срещу вас. Изследване на университета „Карнеги Мелън“ доказва, че анализи на публично достъпните данни могат много точно да изведат всички 9 цифри от номера за социална осигуровка на американските граждани (аналог на ЕГН). Това се отнася до 5 милиона от населението на САЩ.

Следенето в социалните мрежи се случва не само чрез семантичен анализ на публикуваното съдържание, но и чрез т.нар. „бисквитки“ (cookies), които обменят информация между вашия личен компютър и интернет сайтовете. Почти половината от всички сайтове ги използват, а в социалните мрежи те са задължителен елемент. Съществуват и т.нар. „постоянни биствитки“ (persistent cookies), които събират информация за дълъг период от време, далеч надхвърлящ една браузърна сесия. Това означава, че хората, които събират данни от вашето взаимодействие с даден сайт, могат да анализират подробно вашето поведение.

Комбинирането на тези бисквитки с политиките на социалните мрежи на практика създава интелигентна система, която изгражда ваш собствен „цифров отпечатък“ (digital fingerprint).

Как да се предпазим?

Предлагаме ви няколко различни начина да повишите сигурността на информацията, която споделяте в социалните мрежи. Някои стъпки ще ограничат достъпа до тази информация, а други изцяло ще забранят споделяне на някои части от нея. Препоръчваме ви да прочетете внимателно стъпките и да определите за себе си колко точно искате да споделяте и кои хора да имат достъп до данните ви. Имайте предвид, че социалните мрежи често променят своите политики и менюта затова и нашите съвети могат да се окажат остарели след време.

1. Защитете вашите постове в Twitter

protected-tweets

Ако използвате Twitter, тогава най-вероятно не сте променили настройката по подразбиране за публичност. Всеки ваш пост (туит) може да бъде прегледан от абсолютно всеки. Ключовите думи и хаштаговете се индексират автоматично в търсещата машина на Twitter. Ако не искате всеки потребител на Twitter да има достъп до вашите постове, можете да активирате защитения режим в настройките. Той позволява преглед на вашите постове само на одобрени от вас последователи. Туитовете при защитените профили не се индексират и не се подават в търсачките.

2. Изключете подаванате на уведомления в LinkedIn

LinkedIn-Limiting-Activity-Broadcasts

Може би търсите нова работа и сте започнали да следите няколко нови компании. По подразбиране в LinkedIn социалната мрежа автоматично публикува всяко ваше действие публично. Това може да уведоми вашия настоящ работодател, че смятате да го смените. Можете да избегнете тези неприятни моменти, ако изключите тази функция в настройките на профила ви.

3. Ограничете последователите в LinkedIn

linked-in-updates

LinkedIn позволява на потребителите да споделят съдържание в постове, подобно на Facebook. Хора, които са извън приятелския кръг, имат възможността да се абонират към тези постове. Това е възможно дори и без вие да сте ги добавили във вашата мрежа. Можете да промените тази настройка, за да ограничите постовете само до хората, които познавате.

4. Внимателна работа с бъдещи и предишни Facebook постове

futureposts-fb

Един от най-големите пропуски, които допускат потребителите е, че не се замислят за ефекта на техните постове върху другите хора. Едно изказване може да звучи безобидно в момента, в който е публикувано, но това не винаги важи завинаги. Освен ако не се занимавате с промотиране на продукти и нямате намерение някога да смените своята гледна точка, тогава много вероятно ще искате да се застраховате от рискове. Можете да ограничите вашите постове, които сте публикували в миналото, както и бъдещите ви съобщения като промените достъпа към тях само до избрани лица.

5. Променете настройките на изпращане на приятелства

facebook-invites

Спамери и престъпници понякога атакуват хора с публични профили, опитвайки се да се доберат до лична информация чрез съобщения и покани за приятелство. Можете да намалите опасността като промените възможността да ви изпращат покани за приятелство само до “приятели на мои приятели”.